در 18 ماه گذشته؛
رعایت استانداردهای بین المللی در حمل و نقل هوایی کشور افزایش یافته است
رییس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: در 18 ماه گذشته برای بهبود صنعت هوانوردی کشور اقدام های موثری شد تا با رعایت استانداردهای بین المللی، حمل و نقل هوایی کشور توسعه یابد.

علی عابدزاده در نشست خبري در حاشيه نخستین نمایشگاه بین المللی راهسازی، راهداری، حمل و نقل و صنایع وابسته در مصلای امام خمینی (ره) گفت: آزادسازی نرخ سفرهای هوایی طبق برنامه پنجم و تصویب قوانین و مقررات خاص صنعت هوانوردی با حمایت مجلس و دولت از مهمترین دستاوردهای صنعت هوایی در دولت یازدهم بوده است.

وی افزود: ارتقای ایمنی با اعمال نظارت های دقیق در شرکت های هواپيمايي و فرودگاه و ناوبري هوايي کشور از دیگر دستاوردها در این بخش است؛ به گونه ای که در دو سال گذشته پروازهای ایران از سال 2014 تا 2016 از نظر اين سازمان كيفيت بالاتري يافته است.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: بدون شک وظیفه سازمان هواپیمایی کشوری، سیاستگذاری و تسهیل گری در بخش حمل و نقل هوایی است تا با نظارت بیشتر ایمنی و سرويس دهي هوایی بیش از پیش ارتقا مورد توجه قرار گيرد.

وی تاکید کرد: تحریم‌ها صدمات جبران‌ ناپذیری را به صنعت هوایی کشور وارد کرد اما با تلاش متخصصان صنعت هوانوردی، این صنعت سرپا ماند و توانستيم با مقاومت و ابتكار عمل ايستادگي كنيم.

** نرخ‌های تکلیفی به اندازه تحریم‌ها به صنعت حمل و نقل هوایی ایران لطمه زد

معاون وزیر راه وشهرسازی گفت: در 18 ماه گذشته اقدام های موثری درباره رفع بازدارنده‌هایی که در کنار تحریم به صنعت هوایی لطمه زد، انجام شد. برای نمونه در 25 الي 30 سال پیش در بیشتر کشورهای دنیا نرخ‌های خدمات حمل و نقل هوایی آزاد شد اما در ایران اين مهم انجام نشده بود که خوشبختانه با مصوبه دولت و مجلس همت و درايت مسئولان سازمان هواپيمايي كشوري و همكاري شركت هاي هواپيمايي طرح مذكور عملياتي شد.

عابدزاده افزود: متاسفانه نرخ‌های تکلیفی به اندازه تحریم‌ها در این سال ها به صنعت حمل و نقل هوایی ایران لطمه زد؛ زیرا به همین دلیل در سه دهه گذشته ایرلاین‌ها توان خرید هواپیماهای بهتر و توسعه ناوگان خود را نداشتند و اگرچه طرح هاي توسعه ناوگان زمانبر است اما زمينه آن فراهم شده است.

این مسئول افزود: تا مدتی پیش سازمان هواپیمایی کشوری با مقررات عمومی و جاری اداره می شد که خوشبختانه با مصوبه مجلس شورای اسلامی در پایان برنامه پنجم و برنامه ششم توسعه قوانین مناسبی در این عرصه به کار گرفته می شود تا شاهد پویایی صنعت هوانوردی کشور باشیم.

***15فروند هواپیمای بویینگ با مجوز اوفک در مرحله نخست تحویل می شود

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین الملل درباره قرارداد خرید 80 فروند هواپیما از بویینگ گفت: اداره خزانه داری آمریکا (اوفک) برای مرحله نخست فروش 15 فروند هواپیما به ایران ایر مجوز لازم را صادر کرده است.

اصغر فخریه کاشان افزود: اداره خزانه داری آمریکا برای فروش 80 فروند هواپیما به ایران ایر مجوز کلی صادر کرده است و پس از تحویل 15 فروند، مجوز لازم را برای تحویل 65 فروند هواپیمای دیگر بویینگ تمدید می کند.

وی در گفت وگو با خبرنگاران اعلام کرد: ایران ایر برای خرید 15 فروند هواپیما پیش پرداخت خود را به این شرکت ارایه می کند. خود بویینگ تامین مالی 6 فروند از این هواپیماها را متقبل شده است و بقیه آن از طریق فاینانس و اجاره به شرط تملیک تامین می شود.

وی اضافه کرد: ایران ایر برای خرید 35 فروند هواپیما مشکل مالی ندارد و با 6 فروند دیگری که بویینگ آن را تقبل مالی کرده است، در مجموع برای تامین 41 فروند هواپیما مشکل مالی ندارد.

به گفته وی، بتدریج بدون عجله منابع مالی خرید 39 فروند دیگر نیز تامین خواهد شد.

** منابع مالی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین الملل گفت: هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران یک میلیارد دلار منابع مالی برای پیش پرداخت خرید هواپیما در اختیار دارد که در چهار قسط باید به شرکت های هواپیماسازی پرداخت شود.

وی افزود: پیش از این صندوق توسعه ملی 330 میلیون دلار برای خرید 6 فروند هواپیما برای ایران ایر در نظر گرفته بود و ایران ایر می تواند 120 میلیون دلار نیز برای تامین ناوگان خود اوراق صکوک منتشر کند.

فخریه کاشان ادامه داد: همچنین هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران موفق شده است بدون اتکا به ضمانتنامه های دولتی 500 میلیون دلار منابع مالی از خارج تامین کند که این میزان می تواند برای پیش پرداخت نقدی ایران ایر به شرکت های سازنده هواپیما کافی باشد.

وی گفت: در قرارداد با بویینگ پیش بینی شده اگر تحریم ها به وضعیت پیش برگردد یا تحریم های جدیدی اعلام شود و به هر دلیلی قراردادهای ما غیرمعتبر شود همه پیش پرداخت ها و بهره های آن را از بویینگ دریافت می کنیم که این امر، حاصل تلاش های وزارت امورخارجه ایران است.

این مسئول ادامه داد: همچنین طبق قراردادی که به امضا رسیده است هرگونه تحریم جدید عطف به ماسبق نمی شود و این سبب شده است پیش پرداخت های ما به بویینگ به خطر نیفتد.

** قرارداد ایران ایر با ایرباس

فخریه کاشان درباره قرارداد ایران ایر با ایرباس گفت: در این قرارداد فروش یکصد فروند هواپیما به ایران ایر آمده است که با دو مرحله پیش پرداخت این هواپیماها در سه مرحله به ایران ایر تحویل می شود.

وی توضیح داد: اوفک مجوز کلی فروش یکصد فروند هواپیما را صادر کرده است و در مرحله نخست طبق زمان بندی اوفک، 37 فروند آن به هما تحویل می شود. در مرحله دوم باید مجوز فروش 23 فروند صادر شود و خرید بقیه هواپیماها در مراحل بعدی منوط به تامین فاینانس و صدور مجوز اوفک است.

وی تاکید کرد فاینایس مالی برای خرید 23 فروند هواپیما آماده است.

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی درباره انتقال دانش فنی بویینگ و ایرباس به ایران گفت: طبق قرارداد سازمان هواپیمایی کشوری با ایرباس، شرکت های ایرانی پس از شناسایی توانمندی ها، در زنجیره تامین قطعات ایرباس در جهان قرار می گیرند. همچنین قرار است کمیته ای بر این بخش قرارداد نظارت کند.

به گفته وی، قرار است همه مراحل تعمیر و نگهداری هواپیماهای بویینگ در داخل انجام شود.

وی اعلام کرد: ایران ایر تاکنون با شرکت های روسی برای خرید هواپیما مذاکراتی نداشته اما قرار است طبق پیش قرارداد امضا شده، 20 فروند هواپیمای 70 نفره «ای.تی.آر» (A.T.R) بخرد که از نظر ساختاری شبیه قرارداد ایرباس است.

این مسئول افزود: با شرکت های ژاپنی، برزیلی و کانادایی مذاکراتی شده اما هنوز با آنها تفاهمنامه ای امضا نشده است.

وی گفت: ریسک استقراض ایران در جهان در رتبه 6 قرار دارد و به همین دلیل هزینه های استقراض مالی برای ایرانی گران تمام می شود و اگر تا بیستم ژانویه (یکم بهمن ماه) رتبه ایران به پنج کاهش یابد، در این صورت برای سرمایه گذاری در ایران با نرخ کمتری تامین مالی می شود که در این صورت پول با هزینه کمتری از منابع خارجی تامین می شود.

***مسافران فرودگاه ها 19 درصد افزایش یافتند

مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران از رشد 19 درصدی مسافر در هشت ماهه امسال در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته خبر داد و گفت: میزان نشست و برخاست هواپیماها نیز در این مدت در فرودگاه های کشور 11 درصد رشد داشت.

رحمت الله مه آبادی افزود: نشست و برخاست پروازها در دوره هشت ماهه امسال ( منتهی به آبان) در مسیرهای داخلی 22 درصد رشد را تجربه کرد ، اما پروازهای خارجی با توجه به توقف پروازهای حج تمتع و عمره یک درصد کاهش را نشان می دهد.

وی اضافه کرد: شمار مسافران در پروازهای داخلی در دوره این گزارش 24 درصد و خارجی دو درصد رشد یافت و آزادسازی نرخ حمل و نقل هوایی و دوران پسا برجام سبب افزایش پروازها در ایران شده است.

به گفته مه آبادی، قوانین بین المللی و ملی حاکم بر صنعت هوایی است و تعارض این دو به زیان این صنعت بود، که مجلس شورای اسلامی با تصویب قوانین در حوزه حقوقی به کمک هوانوردی آمد تا بتوان با انضباط مالی وساختاری در حوزه خدمات فرودگاهی کشور ، گام های اساسی برداشت.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران معتقد است : فرسودگی زیرساخت‌های فرودگاهی از مهم ترین مشکلات این صنعت است که به دلیل محدودیت منابع مالی همچنان تداوم دارد.

مه آبادی اظهارداشت: سال گذشته بحران غیرعملیاتی شدن سامانه‌های نشست و برخاست هواپیما به دلیل نبود هواپیمای فلایت‌ چک را تجربه کردیم، اما با انجام فلایت چک از سامانه های هدایت هواپیما در فضا و فرودگاه های کشور امروز همه این سامانه ها در وضعیت مناسبی قرار گرفته اند.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران یادآورشد: خوشبختانه به تازگی با فلایت ‌چک 14 مسیر جدید هوایی که شامل 9 مسیر بین‌المللی، پنج مسیر داخلی و نیز یک طرفه کردن مسیر تهران - مشهد به عنوان پرترافیک‌ترین مسیر داخلی کشور مورد بهره‌برداری رسمی قرار گرفت و مرحله نخست پروژه فراملی «مدیریت آسمان ایران‌شهر» تکمیل و به پایان رسید.

وی یادآورشد: بررسی ها نشان می دهد تا سال گذشته هیچ سرویسی در خدمات فرودگاهی مورد ارزیابی قرار نمی گرفت و یک غفلت تاریخی در این زمینه رقم خورد، اما با ارزیابی سرویس ها و خدمات در فرودگاه ها نخستین فرودگاه کشور وارد رده بندی جهانی شد.

مه آبادی بر رعایت انضباط مالی در شرکت فرودگاه های کشور تاکید کرد و گفت: تهدید دارایی‌های این شرکت به عنوان یکی از بزرگترین دارندگان زمین در کشور یکی از چالش های مهم بود، اما با همکاری سازمان ثبت و اسناد کشور تمام زمین های شرکت فرودگاه های کشور مستند سازی شده است.

وی موضوع فرسودگی تجهیزات و امکانات خدمات فرودگاهی و کنترل ناوبر ی کشور را یادآور شد و گفت: روند رو به رشدی که در دوره دولت تدبیر و امید در صنعت هوانوردی در حوزه صنعت هوایی، ناوبری هوایی و صنعت فرودگاهی اتفاق افتاده با گذشته قابل مقایسه نیست.

مه آبادی گفت : صبح امروز با حضور رئیس سازمان هواپیمایی و مسئولان نظامی، طرح بازمهندسی فضای کشور به عنوان یک حرکت مهم و اثرگذار در حوزه‌های رفاه شهروندی و محیط زیست کلید خورد.

بازمهندسی فضای کشور یکی از طرحهای زیرمجموعه مرحله نخست 'طرح ملی مدیریت آسمان ایرانشهر' است که در چارچوب تحقق منویات رهبرمعظم انقلاب در مورد اقتصاد مقاومتی، دستیابی به اهداف سند چشمانداز جمهوری اسلامی ایران در افق 1404 و تبدیل آسمان کشور به نقطه تعادل منطقهای و کسب جایگاه نخست ناوبری هوایی در منطقه پایهگذاری شده است.

طرح مزبور پس از 18 ماه مطالعه و امکان سنجی، مراحل طرح باز مهندسی فضای کشور توسط شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران ارایه میشود.

مديرعامل شركت فرودگاههاي كشور درباره مراحل اجرای طرح باز مهندسی فضای کشور گفت: برای نخستین ‌بار در تاریخ هوانوردی ایران اسلامی، مسیرهای گسترده هوایی کشور و شبکه پیچیده دالان‌های هوایی ورودی یا خروجی از فرودگاه‌های مهرآباد، امام خمینی(ره) و دیگر فرودگاه‌های موجود در پایانه هوایی مهرآباد و همچنین ساختار برخی دیگر از ترمینال‌های هوایی پیچیده کشور را تحت نظارت سازمان هواپیمایی کشوری با همکاری مشاور ذیصلاح بین‌المللی با استفاده از آخرین یافته‌ها، تجارب و دانش هوانوردی و ناوبری هوایی، بازمهندسی و بازطراحی شده است.

وی کاهش طول مسیر و زمان پرواز، کاهش مصرف سوخت، موتور و قطعات تایمی هواپیما و در نتیجه کاهش هزینه عملیاتی و افزایش بهره‌وری ناوگان شرکت‌های هواپیمایی، کاهش آلاینده‌های محیط زیستی، افزایش ظرفیت فضا و افزایش قابل توجه سطح ایمنی و ارتقای سطح سرویس‌های ناوبری هوایی ایران را از مهمترین دستاوردهای مرحله نخست این پروژه عنوان کرد.

به گفته وی، شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری ایران، نقش‌آفرینی جهانی، منطقه‌ای و ملی از جمله تبدیل آسمان کشور به نقطه تعادل منطقه‌ای، کمک به توسعه پایدار ایران اسلامی، گسترش عدالت جغرافیایی و ایجاد فرصت‌های برابر برای آحاد جامعه و تمامی اقوام ایرانی و همکاری‌های بین‌المللی برای افزایش رفاه و بهروزی ملت ایران و تمامی ملت‌های منطقه و جهان و دسترسی آسان و بیشتر و بهره‌مندی اقتصادی و موثرتر آنها را به خدمات حمل‌ و نقل هوایی را وظیفه خود می‌داند.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در پایان گفت: براساس برنامه ریزی های مناسب تا 250 میلیون دلار تجهیزات مناسب مورد نیاز برای ارتقا امینی پروازها در فضای کشور به تدریج خریداری و وارد کشور می شود که تاکنون از هفت رادار مورد نیاز، سه رادار بسیار ضروری بوده خریداری و اکنون یک دستگاه آن در حال حمل به کشور است و دو دستگاه دیگر در مرحله گشایس اعتبارات اسنادی است و تمام زیرساخت‌های ارتباطی در این بخش تا پایان دوره فعالیت دولت تدبیر و امید نوسازی می‌شود.

***قرارداد خرید 100 فروند هواپیمای مسافری با ایرباس نهایی شد

مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران گفت: براساس برنامه ریزی های انجام شده قرارداد خرید 100 فروند هواپیمای مسافری با شرکت ایرباس نهایی شده است و این شرکت تا سال 2017 هفت یا هشت فروند هواپیما تحویل ایران ایر می دهد.

فرهاد پرورش گفت: براساس برنامه ریزی های انجام شده شرکت سازنده هواپیمای ATR هشت فروند هواپیما را براساس قراردادی که آماده امضا شده به ایران ایر تحویل می دهد.

وی با اشاره به امضای قرارداد خرید 80 فروند هواپیما از شرکت بوئینگ اظهار داشت: هر چند که این قرارداد هفته گذشته امضا شد ، اما بوئینگ نخستین هواپیمای خود را در آوریل 2018 به ایران ایر تحویل می دهد.

پرورش با بیان اینکه قرارداد خرید 100 فروند هواپیما از شرکت ایرباس در مراحل نهایی شدن قرار دارد، گفت: نمایندگان ایرباس از هفته گذشته در ایران حضور دارند تا بتوانیم با بررسی تمام زوایای مهم این قرارداد را به امضا برسانیم.

مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران یادآور شد: هر چند ارزش اسمی قرارداد خرید 118 فروند هواپیما از ایرباس 25 میلیارد دلار اعلام شده و هواپیماهای 380 از این قرارداد حذف شده ، رقم قرارداد ما با ایرباس بیش از 10 میلیارد دلار نخواهد بود.

پرورش در ادامه سابقه 55 ساله ایران ایر اشاره کرد و گفت: مشکلات صندوق بازنشستگی این شرکت به همراه کمبود نقدینگی و کاهش سرمایه گذاری، هما را در شرایط نامناسبی قرار داده و امیدواریم با توسعه ناوگان و نوسازی آنها، ایران بار دیگر به جایگاه مناسب بازگردد.

وی همچنین درباره مذاکرات ایران ایر با شرکت هواپیماسازی ایتالیایی-فرانسوی آی.تی.آر(ATR) نیز گفت: مذاکرات با این شرکت سازنده هواپیما ادامه دارد و امیدواریم تا پایان سال میلادی به نتیجه برسد.

اولویت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) تبدیل شدن به هاب منطقه است

تهران- ایرنا- مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) گفت: تبدیل این فرودگاه به نخستین هاب منطقه از نظر بار و دومین در زمینه مسافری از اولویت های مهم است.

*** اولویت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) تبدیل شدن به هاب منطقه است

محمود نویدی افزود: برنامه های پنج و دهساله برای تبدیل فرودگاه امام به هاب منطقه و سرمایه گذاری های لازم در این زمینه آغاز شده است.

وی گفت: تا نوروز سال 1396 شاهد تحولات مهمی در زمینه کسب رضایتمندی مسافران در شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) خواهیم بود.

وی اعلام کرد 18 نهاد و دستگاه اجرایی برای ارایه خدمات مناسب در شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) مشغولند.




هنوز نظری ثبت نشده است

با تشکر از اینکه دیدگاه خود را با ما در میان می گذارید؛ نظرات و دیدگاه های ثبت شده پس از تایید مدیر پورتال برای عموم نمایش داده می‌شوند.
مورد مرتبطی یافت نشد.
بیشتر...