رييس سازمان هواپيمايي كشوري خبرداد
افزايش 17 درصدي ترافيك هوايي ايران در روزهاي اخير
رييس سازمان هواپيمايي كشوري گفت: مطابق مفاد كنوانسيون جهاني هواپيمايي غيرنظامي يا كنوانسيون شيكاگو، كشورهاي عضو، متعهد به ارائه خدمات ناوبري هوايي جهت برقراري ايمن و پايدار جريان ترافيك هوايي بين المللي هستند.

علي عابدزاده اظهارداشت: جمهوري اسلامي ايران با توجه به وسعت سرزميني، جايگاه جغرافيايي ويژه در اتصال ترافيك هاي غرب به شرق و شمال به جنوب و توانايي ها و زيرساخت هاي مناسب و ايمن در حوزه ناوبري هوايي همواره يك بازيگر كليدي در برقراري جريان ترافيك هوايي در سطح بين الملل بوده است.

وي تصريح كرد: كشور ايران، نقطه اتصال مناطق خاورميانه و شمال آفريقا، آسيا و اروپاست و حجم وسيعي از ترافيك هوايي از كشورهاي واقع شده در اين مناطق، كه هركدام طرح ناوبري هوايي و مديريت ترافيك هوايي خاص خود را دارا هستند، به فضاي پروازي كشور وارد و توزيع مي شوند.

معاون وزير راه و شهرسازي افزود: ظرفيت، جايگاه و تعهد كشور در هوانوردي بين المللي باعث شده تا فضاي ايران در شرايط خاص و اضطراري به عنوان نقطه اتكايي ايمن و امن ارزشي دو چندان براي حمل و نقل هوايي جهاني باشد.

عابدزاده، گفت: در بحران سقوط هواپيماي مالزيايي در اواكراين و نا امني فضاي آن كشور، نا امني در فضاي عراق و سوريه و اكنون در محدود شدن استفاده هواپيماي قطري و هواپيماها به مبداء و مقصد قطر، فضاي پروازي ايران به عنوان نقطه ثقل پايدار سازي ترافيك هوايي جهاني ايفاي نقش كرد و با وجود افزايش ناگهاني تقاضا براي استفاده از فضاي كشور، با استفاده از ظرفيت هاي موجود و اتخاذ راهكارهاي خلاقانه و اطمينان بخش، سرويس لازم و ايمن به تقاضاي جديد ارائه و مشكلي در حمل و نقل هوايي بين المللي حادث نشد.

وي با بيان اينكه كشور قطر فاقد فضاي پروازي تحت اختيار خود است و خدمات ناوبري هوايي در ارتفاعات بالا را از كشور بحرين دريافت مي كند افزود: اين كشور در ناحيه اطلاعات پروازي بحرين قرار دارد و با ممنوعيت اعمال شده از طرف كشورهاي عربستان، امارات، بحرين، مصر و ليبي، عملا دسترسي خود را به نواحي جنوبي، شرقي و غربي از دست داد. در اين شرايط، از طريق دو نقطه ورودي و خروجي، پروازهاي فرودگاه دوحه قادر به ورود به ناحيه پروازي ايران هستند و با عبور از فضاي پروازي ايران و ورود به اروپا، پاكستان و عمان، مسيرهاي پروازي خود را ادامه مي دهد.

رئيس سازمان هواپيمايي كشوري با اشاره به اينكه اين تقاضاي ناگهاني، منجر به افزايش 17 درصدي ترافيك هوايي عبوري از روي ايران شد، تصريح كرد: پاسخ دادن به اين حجم از تقاضاي جديد در مدتي كوتاه، كاري بسيار دشوار است، ليكن با توجه به برنامه هايي كه از قبل براي ظرفيت سازي در بخش ناوبري هوايي كشور انجام شده بود و استفاده از نيروي كارآمد مديريتي و كارشناسي براي ارائه خدمات ناوبري هوايي ايمن در كشور و همكاري كامل و بدون نقص بخش هاي ارائه دهنده خدمات، حاكميتي و امنيتي، تقاضاي جديد به راحتي پاسخ داده شده و هيچ وقفه اي در جريان ترافيك هوايي بين المللي به وجود نيامد.

عابدزاده يادآورشد: تجربه بحران هاي گذشته نشان مي دهد كه حتي پس از رفع شدن شرايط اضطراري در كشورهاي همسايه و يا منطقه، شركت هاي هواپيمايي به استفاده از فضاي پروازي ايران براي بخش قابل توجهي از پروازهاي خود ادامه مي دهند.

وي افزود: اين عدم مهاجرت از فضاي پروازي ايران به نواحي گذشته به دليل كيفيت و ايمني بالاي خدمات در ايران، پايداري و امنيت در كشور كه برنامه ريزي درازمدت را براي كشورها ممكن مي سازد و اطمينان از تعهد ايران به تسهيل هوانوردي بين المللي و فقدان نگاه سياسي و سودجويانه اقتصادي به اين بحران هاست. البته اين تعهد و توانايي، به شكل ذاتي ارزش هاي راهبردي و اقتصادي نيز براي كشور به همراه خواهد داشت.

 

 




هنوز نظری ثبت نشده است

با تشکر از اینکه دیدگاه خود را با ما در میان می گذارید؛ نظرات و دیدگاه های ثبت شده پس از تایید مدیر پورتال برای عموم نمایش داده می‌شوند.
مورد مرتبطی یافت نشد.