وزير راه و شهرسازي در مراسم سالگرد تاسيس شرکت فرودگاه‌ها:
آسمان امن ايران به روي هواپيماهاي دنيا باز است/ ارزيابي فرودگاه‌ها بر اساس خدمات‌/ بازسازي تمام عيار صنعت هوانوردي کشور/ مسافر نبايد در فرودگاه رها شود
مراسم سالگرد تاسيس شرکت فرودگاههاي کشور وزير راه و شهرسازي با بيان اينکه به هيچ وجه صنعت هوانوردي محدود به درون کشورها نيست گفت: فضاي آسمان امن ايران به روي همه هواپيماهاي دنيا باز است.
به گزارش روابط عمومي سازمان هواپيمايي کشوري به نقل از پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي٬ عباس آخوندي امروز سه‌شنبه ۲ تير در مراسم گراميداشت بيست و چهارمين سالگرد تأسيس شرکت فرودگاه‌هاي کشور ضمن تبريک حلول ماه مبارک رمضان گفت: بر اساس آنچه در حال رخ دادن در جمهوري اسلامي ايران و ارتباط آن با قدرت‌هاي بين‌المللي و جهاني است اگر با تدبير عمل کنيم و منافع ملي را بر منافع شخصي ترجيح دهيم و همچنين اميدمان به خدا باشد در آستانه يک تحول جهاني هستيم و مي‌توانيم مجموعه مناسباتي که در منطقه است را به نفع اسلام و کشورهاي مسلمان، مردم منطقه و عليه داعشيان مزدور و افراطي تغيير دهيم. به همين دليل موقعيت ما بسيار حساس است. وزير راه و شهرسازي افزود: انتخاب شعار امسال با عنوان دولت و ملت همدلي و همزباني از سوي رهر معظم انقلاب ارتباط مستقيمي با اين آستانه تحول دارد. يقين بدانيد اگر اتفاقاتي که در پيش است، آنچنان که با راهبري رهبر معظم انقلاب و رئيس جمهوري و ساير مسئولان پيش مي‌رود، شاهد صحنه نويني در اداره جهان هستيم و جهان در آستانه يک اتفاق بزرگ قرار دارد بنابراين اين روزها را بايد با حساسيت پيش ببريم و از هر گونه درگيري بيهوده بپرهيزيم؛ علت آنکه اين موضوعات را مطرح مي‌کنم اين است که صنعت هوانوردي به اتفاقات جهاني وابستگي زيادي دارد.آخوندي با بيان اينکه گستره، مقياس، استاندارد، بازار و تمام شاخص‌هاي صنعت هوانوردي در صحنه بين‌المللي و جهاني ارزيابي مي‌شود، گفت: به هيچ وجه صنعت هوانوردي محدود به درون کشورها نيست. در اين صنعت بايد قدرت رقابت و توانايي يک ملت را نشان داد. اين موضوع گزافه نيست و به شعار ختم نمي‌شود؛ بلکه بايد در عمل آن را نشان داد. صنعت هوانوردي به عنوان يک صنعت جهاني در ايران بايد مورد بازسازي تمام عيار قرار گيرد وي افزود: صنعت هوانوردي به عنوان يک صنعت جهاني در ايران بايد مورد بازسازي تمام عيار قرار گيرد بنابراين در صنعت هوانوردي آنچه مد نظر دارم اين است که جايگاه خود را در جهان ارزيابي کنيم و استراتژي‌ که در اين بخش بايد دنبال کنيم، استراتژي رقابت‌پذيري ايران در جهان است. در غير اين صورت تنزل مي‌کنيم و فقط خشنود هستيم که چند فرودگاه را در کشور مديريت مي‌کنيم که قطعا اين مديريت کفايت نمي‌کند بنابراين همزمان با تحولات سياسي بايد در حوزه هوانوردي به عنوان مأموريتي که نظام جمهوري اسلامي ايران به ما محول کرده، موقعيت خود را به منصه ظهور برسانيم. وزير راه و شهرسازي با تأکيد بر اينکه بايد به جهان اثبات کنيم که آسمان ايران يک آسمان باز و امن براي تمام جهان با رعايت تمام استانداردهاي بين‌المللي است، گفت: يکي از اولويت‌هاي اصلي ما داشتن آسمان با امنيت کافي براي هواپيماهاي دنياست که در اين راستا اقداماتي در جهت نوسازي تجهيزات راداري و هوانوردي داريم و بايد در اين زمينه بسيار تلاش کنيم. آخوندي ادامه داد: بايد آسمان ايران را با بالاترين استاندارد مديريت کنيم که اين موضوع بايد در دستور کار شرکت فرودگاه‌هاي کشور قرار گيرد. البته اين موضوع در شرکت فرودگاه‌ها در حال پيگيري است و من نيز به عنوان مسئول از اين بخش حمايت مي کنم تا بتوانيم در ايکائو (سازمان بين‌المللي هوانوردي) و تمام مجامع بين‌المللي اعلام کنيم آمادگي داريم هر پرواز با هر مشخصاتي را در کريدورهاي بين‌المللي در آسمان ايران پذيرا باشيم. وي به موضوع وضعيت فرودگاه‌هاي کشور پرداخت و گفت: در اين راستا اول بايد نگاه خود را به صنعت فرودگاهي تعيين کنيم؛ اينکه بايد به اين بخش به مثابه يک صنعت نگاه کرد يا به مثابه خدمت‌رساني به انسان؟ آنچه براي من مهم است، توجه به «انسان» است. اگر وارد بخش عملياتي اين موضوع شويم تا اين حرف از حالت شعاري خارج شود بايد به جاي حرکت از «فرودگاه فرودگاه» به مقوله «منزل - منزل» تأکيد کنيم. بدان معنا که بايد کل فرآيند خروج مسافر از درب منزل تا فرودگاه مبدأ، فرودگاه مقصد و سپس تا درب منزل در شهر مقصد را مورد توجه قرار دهيم و نبايد تنها نگاه ما توجه به سفر مسافر از فرودگاه مبدأ تا فرودگاه مقصد باشد؛ تفاوت اين دو موضوع بسيار زياد است. وزير راه و شهرسازي يکپارچگي حمل و نقل عمومي را به عنوان تسهيل در تردد مسافران از درب منزل تا فرودگاه عنوان کرد و گفت: نمي توانيم فرودگاهي را در ۳۵ کيلومتري يک شهر بسازيم و به حمل و نقل عمومي آن توجه نشود؛ اين موضوع بايد با جديت مورد توجه باشد. انتقاد از نحوه اتصال حمل و نقل عمومي به فرودگاه در شهرها آخوندي ادامه داد: به عبارتي مفهوم تسهيل در تردد نه تنها در حوزه مسافر بلکه بايد در بخش بار نيز ايجاد کرد. بايد شبکه حمل و نقل هوايي با شبکه حمل و نقل ريلي، جاده‌اي و حتي در استان‌هاي جنوبي و شمالي با حمل و نقل دريايي ترکيب شود؛‌ لذا شرکت فرودگاه‌هاي کشور نمي تواند ادعا کند که تنها مجموعه مديريت فرودگاه‌ها را بدون توجه به مديريت شهري بر عهده دارد و مسئوليت خود را تنها در فرودگاه‌ها بداند. ما بايد نحوه کارکرد فرودگاه با هر شهري را در کنار يکديگر ببينيم. در اين زمينه از مديرعامل شرکت فرودگاه‌هاي کشور مي‌خواهم در تمام شهرها نقشه ترافيک فرودگاه‌ها و نقشه کارکرد فرودگاه‌ها در شهر را در کنار يکديگر مد نظر داشته باشند. وي با انتقاد از نحوه اتصال حمل و نقل عمومي به فرودگاه در شهرها گفت: در هر شهري اين گرفتاري را مشاهده مي کنيم. در فرودگاه شيراز از مسئولان سؤال کردم نزديک‌ترين ايستگاه مترو به فرودگاه در چه بعد مسافتي است؛ آنها گفتند در فاصله حدود ۲ کيلومتري؛ اين در حالي است که اين فاصله براي تردد مسافر بسيار زياد است. در فرودگاه مشهد نيز آن طرف خيابان و روبه‌روي ترمينال مسافري ايستگاه مترو وجود داشت اما به ارتباط ترمينال مسافري با ايستگاه مترو توجه نشده و اقدامي در اين راستا صورت نگرفته بود و سعي نکردند ترمينال را با شبکه حمل و نقل يکپارچه کنند؛ در فرودگاه‌هاي اصفهان، تبريز و ساير فرودگاه‌هاي کشور نيز اين مشکل وجود دارد. ضمن اينکه در بخش تسهيل تردد بار نيز اين مشکلات به چشم مي‌خورد. داخل فرودگاه نشان‌دهنده هويت ملي يک ملت است وزير راه و شهرسازي با بيان اينکه داخل فرودگاه نشان‌دهنده هويت ملي يک ملت است، گفت: نخستين محلي که هر مسافر هوايي بين‌المللي و داخلي در هر شهري وارد آن مي‌شود، ‌فرودگاه همان شهر است بنابراين هويت ملي يک بحث بسيار مهم است؛ ما نمي خواهيم تنها يک نام زيبا براي فرودگاه‌ها انتخاب کنيم؛ بلکه مي‌خواهيم هويت به فرودگاه‌ها ببخشيم بنابراين اگر مي‌گوييم صنعت هوانوردي، صنعتي جهاني است و در رأس آن خدمات‌رساني به انسان بايد مورد توجه باشد، مفهومش آن است که اگر مسافري از يک کشور خارجي وارد فرودگاه مي‌شود، بايد بتوانيم نسبت به ارائه خدمت به او اقدام کنيم که لازمه اين امر تسلط به زبان بين‌المللي است؛ چه قدر از عوامل فرودگاهي ما به زبان بين‌المللي مسلط هستند. در يک مدت مشخص سطح فرودگاه را به يک سطح بالاتر ارتقا دهيم وي با اشاره به ارزيابي فرودگاه‌ها بر اساس سطح خدمات‌ ادامه داد: از توجه به مقوله زبان بين‌المللي که اولين بحث در رويارويي با مسافر خارجي است تا به روز رساني تجهيزات ناوبري، فرودگاهي و ساير بخش‌ها بايد بتوانيم به جايگاه مورد نظر برسيم. لذا نخستين کاري که بايد انجام دهيم اين است که سطح خدمات در هر فرودگاه را ابتدا ارزيابي کنيم و همه مسائل در ارائه خدمت مانند زبان بين‌المللي، توسعه تجهيزات، تسهيل ترافيک، نظافت و ساير خدمات در قالب مفهوم سطح خدمات معرفي شوند؛ از اين جهت بايد سطح خدمات فرودگاه نيز ارزيابي شود و در يک مدت مشخص سطح فرودگاه را به يک سطح بالاتر ارتقا دهيم و اين بايد در دستور کار تمام فرودگاه‌هاي کشور باشد. آخوندي با بيان اينکه ارتقاي سطح سرويس يک مفهوم به هم پيوسته است، گفت: شايد مردم از نظر تکنيکي با مفهوم خدمات آشنا نباشند اما در عمل وضعيت خدمات‌دهي فرودگاه‌ها را احساس مي‌کنند. در راستاي هويت‌بخشي، وقتي يک مسافر وارد فرودگاه مي‌شود، بايد بتواند فرهنگ آن منطقه را شناسايي کند بنابراين آرايه فرودگاه بحث بسيار مهمي است. وي با اشاره به موضوع تجاري‌سازي در فرودگاه‌ها گفت: تجاري سازي از نظر من موضوع بسيار مهمي است و بايد فرودگاه‌ها بتوانند از نظر اقتصادي و درآمدي روي پاي خود بايستند. در واقع تجاري‌سازي به معناي ايجاد ثروت در بخش حمل و نقل، ترانزيت، ترافيک عبوري و ساير بخش‌هاست. وزير راه و شهرسازي با بيان اينکه تجهيزات فرودگاهي کشور تجهيزات کهنه‌اي است، گفت: تکنولوژي برخي از اين تجهيزات به حدود 30 سال پيش برمي‌گردد و بايد يک ارزيابي جدي در اين زمينه صورت گيرد تا گلوگاه‌ها و نقط قوت را شناسايي کنيم. نيازمند هواپيماي کوتاه‌برد هستيم وي به سفر خود به فرانسه اشاره و اظهار کرد: احساس من از نمايشگاه هوانوردي فرانسه که بزرگترين نمايشگاه هوايي جهان است، اين بود که جهان به تدريج اراده همکاري با ما را دارد و مي‌خواهد تعامل سازنده با ما داشته باشد. ما با آگاهي علم و خوداتکايي در صحنه بين‌المللي وارد مي شويم تا با کمترين هزينه تجهيزات مورد نياز خود را وارد کنيم. وزير راه و شهرسازي به وضعيت ناوگان هوايي کشور اشاره کرد و گفت: کشور ما با داشتن بيش از ۶۰ فرودگاه و جغرافياي پراکنده نيازمند هواپيماي کوتاه‌برد است. هدف تأسيس شرکت هواپيمايي آسمان نيز اين بود که هواپيماهاي کوتاه‌برد را براي مناطق کمتر توسعه يافته فعال کند که توسعه اقتصادي منطقه را نيز در پي دارد. آخوندي يادآور شد: از طرفي ناوگان کوتاه برد در ايران بسيار کم است بنابراين در پي آنيم تا تعداد اين ناوگان را در کشور براي فعال کردن فرودگاه‌هاي کوچک و توسعه اين مناطق افزايش دهيم. نياز ايران به ۴۰۰ هواپيما تا ۱۰ سال آينده وزير راه و شهرسازي نوسازي ناوگان با برد متوسط و قاره‌پيما را يکي ديگر از برنامه‌هاي اين وزارت عنوان کرد و گفت: حدود ۲۵۰ فروند هواپيما با ميانگين عمر حدود ۲۰ سال در کشور وجود دارد که با روند فعلي تا ۱۰ سال آينده ميانگين عمر هوايي به ۳۰ سال افزايش مي‌يابد. اگر اين وضعيت را در نظر بگيريم طي ۱۰ سال آينده به ۴۰۰ هواپيما نياز داريم. وي تأکيد کرد: قاعدتا اگر در صحنه بين‌المللي به نتيجه برسيم، از يک روش و در غير اين صورت از روش‌هاي ديگر بايد نسبت به تأمين هواپيما آنچنان‌که تا کنون انجام مي‌شد، اقدام کنيم. بنابراين بايد براي هر دو سناريو، برنامه داشته باشيم منبع: پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي



هنوز نظری ثبت نشده است

با تشکر از اینکه دیدگاه خود را با ما در میان می گذارید؛ نظرات و دیدگاه های ثبت شده پس از تایید مدیر پورتال برای عموم نمایش داده می‌شوند.
مورد مرتبطی یافت نشد.
بیشتر...
موردی ثبت نشده است.