شرايط سخت منطقه عمليات امداد و نجات کند کرده است
رئيس سازمان هواپيمايي کشوري گفت: شرايط سخت منطقه عمليات امداد و نجات و دسترسي به سايت سانحه هواپيماي ATR را کند کرده است.

علي عابدزاده اظهارداشت: با توجه به سیستم‌های حاکم در صنعت به محض آنکه اتفاقی برای هواپیما رخ دهد، شبکه‌های ارتباطی اطلاعات را به فرودگاه اطلاع‌رسانی می‌کنند.

وي افزود: سازمان هواپیمایی كشوري ساعت 9:45 روز حادثه مطلع شد که هواپیمای ATR از رادار خارج شده است، همان زمان چند دقیقه‌ای بود که اطلاعی از هواپیما نداشتیم.

عابدزاده تصريح كرد: به سرعت ستادی در سازمان طبق قوانین صنعت شکل گرفت و حادثه به وزیر راه و شهرسازي نيز اطلاع‌رسانی شد، همان روز، تیمی مرکب از واحدهای مختلف به منطقه اعزام شدند.

رئيس سازمان هواپيمايي كشوري ابراز داشت: به دلیل شرایط نامساعد آب و هوایی تعیین نقطه سانحه دشوار بود، در دنیا نیز اگر چنین حوادثی رخ دهد و در شرایط نامناسب جوی در ارتفاعات باشد شرایط سخت خواهد بود برهمين اساس از همان ابتدا از سازمان فضایی کشور کمک گرفتیم و اطلاعات ماهواره‌ای را به دست آوردیم اما چون منطقه ابری بود نتوانست کمکی به ما بکند.

وي افزود: دسترسی به سایت سانحه و پیکرها تا این لحظه به دلیل صعب‌العبور بودن مسیر امکانپذیر نبوده، فعلاً قسمتی از قطعه هواپیما رؤیت شده است اما کوهنوردان و تکاوران به منطقه سانحه نرسیدند.

عابدزاده تصريح كرد: منطقه سایت سانحه صعب‌العبور و دارای شیارهای مختلف است و هنوز امکان دسترسی مناسبي ندارد، گستردگی سایت سانحه مشخص نیست و دسترسی هم برای افراد عادی امکانپذیر نیست.

رئيس سازمان هواپیمایی كشوري ادامه داد: سازمان به عنوان حاکمیت صنعت در انتهای کار باید اطلاعات دقیق بدهد، زیرا هر حرفی بزنیم به عنوان اظهارنظر نهایی و دقیق مطرح می‌شود بنابراین باید همه موارد پس از بررسی جعبه‌های سیاه و پایان کار کمیته بررسی سانحه انجام شود و تا جعبه سیاه خوانده نشود امکان اظهار نظر كارشناسي نيست.

وي همچنين گفت: تیمی از سازمان هواپیمایی کشوری فرانسه و کشور سازنده هواپیما در حال ورود به ایران هستند، فعلاً راجع به علت بروز سانحه هیچ نظری نمی‌دهیم.

عابدزاده اظهارداشت: این هواپیما چند سال در شیراز زمین‌گیر بود و پس از برجام توانستند تأمین موتور و قطعه از بیرون داشته باشند، موتور هواپیما ساخت کشور کانادا بود.

رئيس سازمان هواپيمايي كشوري با بيان اينكه دنیا به ELT توجه ویژه دارد و دنیا خود را مسئول می‌داند که ELT را ساپورت کند و لازمه هر پرواز داشتن ELT به روز است افزود: باید شرایط خاصی تعریف شود تا ELT فرکانس موردنظر را ارسال کند و ماهواره دریافت کند.

وي ادامه داد: در دنیا ELT ها تا 50 درصد در سوانح پاسخگو نبودند، دنیا به دنبال طراحی ELT هایی است که صد درصد کارایی دارند و در این سانحه ماهواره‌ها فرکانسی از ELT هواپیما دریافت نکردند.

عابدزاده افزود: شرکت‌های هواپیمایی بدون داشتن ELT اجازه پرواز ندارند و همه هواپیماهای ناوگان بابت دریافت مجوز صلاحیت پرواز باید ELT داشته باشند.

رحمت اله مه آبادي مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران با بیان اینکه در حال حاضر در 5 فرودگاه مهر‌آباد، شیراز، اصفهان، مشهد و فرودگاه امام رادار تقرب وجود دارد، گفت: این رادارها زمانی که ترافیک فرودگاهی افزایش یابد نصب می‌شوند و در فرودگاه‌های کم‌تردد نیازی به این رادارها نیست.

وي اظهارداشت: ما تابع فرامین سازمان هواپیمایی کشوری هستیم و طبق قوانین صنعت در سانحه امکان پاسخگویی به رسانه‌ها را نداریم و همان‌گونه که مشخص بود تا این لحظه هیچ گونه مصاحبه‌ای از سوی مدیران شرکت فرودگاه‌ها بابت این سانحه انجام نشده است و این طبق قوانین صنعت است.

مه آبادي تأکید کرد: مصاحبه‌ای که در آن به نقل از مدیرکل فرودگاه یاسوج  مواردی درباره سانحه عنوان شده است، قویاً از سوی ما تکذیب می‌شود و وی هیچ صحبتی با اصحاب رسانه نداشته است.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران گفت: ایجاد فضای آرام برای متصدیان صنعت پس از سوانح کمک بزرگی برای تشخیص سانحه است.

وي افزود: پس از سانحه نقطه شروع اطلاع‌رسانی شرکت‌های فرودگاه‌هاست؛ در این سانحه طبق اطلاعات فرودگاه یاسوج ارتباط رادیویی خلبان با برج قطع می‌شود و در زمان مورد انتظار هواپیما در فضای فرودگاه رؤیت نمی‌شود.

مه آبادي با بيان اينكه، قطع ارتباط رادیویی بین خلبان و برج را به سازمان اعلام کردیم ادامه داد: با استفاده از اطلاعات رادار و مکاتبات خلبان و برج نقطه‌یابی منطقه بررسی سانحه انجام می‌شود تا در گزارش شرکت فرودگاه‌ها به سازمان هواپیمایی تقدیم شود. ضمن آنکه اطلاع‌رسانی به ایرلاین انجام می‌شود و سازمان هواپیمایی كشوري نیز در جریان موضوع قرار می‌گیرد.

مدير عامل شركت فرودگاهها با بیان اینکه مدیریت سانحه بر عهده سازمان هواپیمایی کشوری است، گفت: نقش شرکت فرودگاه‌ها اطلاع‌رسانی به سازمان و اجتناب از اطلاع‌رسانی به سایر خواهد بود.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران گفت: در سه سال اخیر اتفاقات بزرگی در حوزه فرودگاه‌ها رخ داده است.

مه‌آبادی با بیان اینکه ما فرودگاه خوب یا بد نداریم، گفت: فرودگاه‌ها بر دو دسته معمول و یا خاص تقسيم مي شوند که فرودگاه یاسوج از فرودگاه‌های خاص ایران است و این به لحاظ موقعیت جغرافیایی است.

وی ادامه داد: اما در دو سال گذشته برای بهبود شرایط فرودگاه یاسوج در حوزه فضای آسمان و همچنین فرودگاهی سرمایه‌گذاری سنگین انجام شد.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران ادامه داد: در دو سال گذشته 30 میلیارد تومان برای توسعه فرودگاه یاسوج هزینه کردیم، 600 متر به طول باند یاسوج افزوده شد، 11 مانع بزرگ پروازی که ایمنی پرواز را تهدید می‌کرد در این فرودگاه برداشته شد و 1108 متر باند که استفاده نمی‌شد، آزاد شد. و مجموع طول باند فرودگاه از 2600 متر به 3200 متر افزایش یافت.

وی افزود: در حوزه مراقبت پرواز و ناوبری هوایی سامانه پیشرفته DME برای فرودگاه خریداری و نصب شد و پس از آن فلایت چک شد همچنین طرح تقرب نیز تغییر کرد و فلایت‌چک شد.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، ادامه داد: اطلاعات جدید برای انتشار در فضای جهانی طبق قوانین ایکائو در تاریخ‌های مقرر به ایکائو منتقل شده است.

مه‌آبادی گفت: همه این موارد بلافاصله پس از تکمیل به بهره‌برداری رسیده است اما 8 فروردین 97 نیز با حضور مسئولان اصلی کشور بهره‌برداری رسمی می‌کنیم زیرا هیچگاه اجازه نداده‌ایم سیستمی تکمیل شود و معطل بهره‌برداری رسمی بماند.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران افزود: همچنین در فرودگاه یاسوج سیستم‌های لایتینگ نیز نصب شده است تا فرودگاه پرواز شب هم داشته باشد.

وی گفت: زمانی که اینجانب به مدیرعاملی شرکت فرودگاه‌ها از سوی وزیر راه و شهرسازی منصوب شدم یکی از دو مأموریتی که به من داده شد توسعه فرودگاه یاسوج بود.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران درباره رادارها و اینکه گفته می‌شود برخی فرودگاه‌ها رادار ندارند توضیح داد رادارها ابزاری برای افزایش ظرفیت فضا هستند و ما بابت ارتقای کیفیت کنترل ترافیک هوایی از رادار استفاده می‌کنیم اما هدف اصلی ما از تجهیز فضای کشور مراقبت پرواز است که دو هواپیما با هم برخورد نکنند.

وی افزود: رادارها برای توسعه ظرفیت و جلوگیری از برخورد هواپیما در نظر گرفته می‌شوند ضمن آنکه بهره‌برداری ایمنی از دیگر موارد استفاده رادار است، اما آنچه که ایمنی می‌آورد اجرای درست دستورالعمل است نه تجهیزات. همین دیروز رادار مرکز کنترل فضای امارات قطع شد اما ایمنی از دست نرفت چون دستورالعمل تغییر می‌کند که باید اجرا شود.

مه‌آبادی توضیح داد: رادارها بر چند نوع هستند که یکی رادار مرکز کنترل پرواز و دیگری رادار تقرب که ترمینال‌های هوایی را پوشش می‌دهد و دیگری رادار فرودگاهی است.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران افزود: رادار مهرآباد 12 فرودگاه را در ترمینال هوایی مهرآباد تحت پوشش قرار می‌دهد.

وی ادامه داد: زمانی که احساس کردیم فضای کشور به رادار نیاز دارد توسعه دادیم در حال حاضر فرودگاه‌های مهر‌آباد،‌ مشهد، شیراز، اصفهان و فرودگاه امام رادار تقرب دارند و به زودی فرودگاه بندرعباس هم مجهز به رادار تقرب می‌شود و این به دلیل ترافیک هوایی بالا است. در حالی که فرودگاه‌های کم‌ترافیک این رادار تقرب زمانی ضرورت ایجاد می‌کند که ترافیک افزایش یابد.

مه‌آبادی گفت: خیلی از فرودگاه‌ها در دنیا به خاطر کمبود ترافیک نیازی به رادار ندارند و هر موقع نیاز فنی ایجاد شد نصب می‌شوند و یا اگر رادار نصب نشود باید از ترافیک مازاد آن فرودگاه جلوگیری کرد.

باطري  ELTهواپیمای ATR تا سال ۲۰۲۱ اعتبار داشت

حسن رضايي فر مسئول کمیته بررسی سانحه ATR نيز با بیان اینکه باطري  ELTهواپیمای سانحه‌دیده تهران - یاسوج تا سال ۲۰۲۱ اعتبار داشته است گفت: بررسی سوانح هوایی چهار مرحله دارد، و این چهار مرحله شامل جمع‌آوری اطلاعات، آنالیز اطلاعات، نتیجه‌گیری و پیشنهاد بابت پیش‌گیری از سوانح بعدی است.

وي افزود: ما در مرحله جمع‌آوری اطلاعات هستیم و مدارک را از سازمان هواپیمایی، شرکت فرودگاه‌ها و شرکت آسمان دریافت کرده‌ایم.

 رضایی‌فر بیان کرد: این هواپیمایی بالاترین رده چک یعنی همان C-Checkچک را داشت که آبان امسال چک سنگین هواپیما در شیراز انجام شد و هواپیما بيش از سه ماه فعالیت داشت.

مسئول کمیته بررسی سانحه ATR افزود: طبق انکس ۶ ایکائو که استانداردها درباره بهره‌برداری هواپیماست هر هواپیما بايد ELT داشته باشد كه اگر دچار سانحه شد سایت سانحه طبق سيگنال هاي ارسال شده ELT مشخص شود.

وی افزود: ELT امواج با فرکانس ۴۰۶ مگاهرتز ماهواره‌ و همچنین ۱۲۱.۵ مگاهرتز صادر می‌کند.

وي گفت: عملکرد ELT طبق الزام انکس ۶ایکائو همه هواپیماها باید به این سامانه مجهز باشند. و در صدور مجوز پرواز ELT چک می‌شود.

 






با تشکر از اینکه دیدگاه خود را با ما در میان می گذارید؛ نظرات و دیدگاه های ثبت شده پس از تایید مدیر پورتال برای عموم نمایش داده می‌شوند.
مورد مرتبطی یافت نشد.
موردی ثبت نشده است.