گزارش اوليه بررسي سانحه پرواز 752 شرکت هواپيمايي اکرايني منتشر شد
گزارش اوليه بررسي سانحه پرواز هواپيماي اکرايني توسط تيم بررسي سانحه سازمان هواپيمايي کشوري منتشر شد.
علي عابدزاده رئيس سازمان هواپيمايي کشوري با اعلام اين خبر گفت اقدامات صورت گرفته از آغاز بررسي ها تاکنون مبتني بر چند محور مهم از جمله: جمع‌آوري اطلاعات اوليه، تشکيل تيم مديريت بحران در منطقه، اعزام نيروهاي امدادي به سايت سانحه براي موضوع تجسس و نجات، دريافت اطلاعات مسافران از شرکت هواپيمايي و ساير مراجع مانند پليس مهاجرت، تعيين مسئول بررسي سانحه و اعزام تيم اوليه بررسي سانحه به محل سانحه، فرودگاه امام خميني (ره) و فرودگاه مهرآباد از جمله اقدامات اوليه بوده‌اند.

اطلاع رساني اوليه در خصوص سانحه صورت پذيرفته و مطابق آيين نامه بررسي سوانح و حوادث هوايي غير نظامي مصوب هيئت دولت، گروه‌هاي 11 گانه بررسي سانحه تشكيل گرديد.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: دستگاههاي ثبت و ضبط اطلاعات پروازي (جعبه سياه) پيدا شده و تحويل مسئول بررسي سانحه شده است. مستندات و شواهد سايت سانحه بررسي و ثبت شد و قطعات باقيمانده هواپيما جمع‌آوري شده و به محلي امن منتقل گرديد. جعبه‌هاي سياه هواپيما شامل دستگاه ثبت اطلاعات پروازي (FDR) و دستگاه ضبط صداي كابين خلبان (CVR) توسط عوامل تجسس و نجات پيدا شده و در اختيار تيم بررسي سانحه است. هر دو دستگاه در اثر سانحه و آتش سوزي آسيب ديده‌اند. قسمت حافظه هر دو دستگاه وجود دارد، ليكن آسيب فيزيكي بر روي آنها قابل مشاهده است. 

عابدزاده اظهار داشت تيم بررسي سانحه، مطابق با استانداردهاي ضميمه شماره 13 پيمان شيكاگو از تمامي كشورهايي كه مطابق اين سند ذينفع شناخته مي‌شوند دعوت نموده تا نسبت به معرفي نمايندگان خود در فرايند بررسي سانحه اقدام نمايند و هم‌اكنون تيم تخصصي كشور اوكراين به عنوان كشور ثبت كننده و بهره‌بردار هواپيما در حين اعزام به ايران جهت انجام وظايف خود هستند.

وي در تشريح شرايط پروازي اين هواپيما گفت: هواپيما ابتدا تا ارتفاع 8000 پا صعود مي‌كند و پس از آن همزمان اطلاعات هواپيما از صفحه رادار حذف و هواپيما با از دست دادن ارتفاع با زمين برخورد كرده و متلاشي مي‌شود. هيچ پيام راديويي توسط خلبان در خصوص شرايط غير معمول دريافت نشده است. مطابق گزارش‌هاي شاهدان عيني ( افرادي بر روي زمين و خدمه پرواز عبوري در ارتفاع بالا كه رويداد را مشاهده و گزارش كرده اند) آتش سوزي در هواپيما مشاهده شده و بر دامنه آن افزوده مي‌شود و پس از برخورد هواپيما با زمين، انفجار ناشي از برخورد به وقوع مي‌پيوندد و مسير برخورد هواپيما نشاندهنده اين است كه هواپيما كه ابتدا به سمت غرب در حال خروج از محدوده فرودگاه بوده، پس از بروز مشكل به سمت راست گردش كرده و در زمان سقوط داراي خط سيري در مسير بازگشت به فرودگاه بوده است.

وي در ادامه گفت: مستندات سايت سانحه نشان مي‌دهد كه محل برخورد اوليه هواپيما با زمين در محوطه يك پارك تفريحي بوده و پس از اين برخورد اوليه، در طول خط سير آن برخوردهاي ديگري مشاهده شده و بدنه هواپيما متلاشي شده و در طول خط سير پخش شده است.

عابدزاده ادامه داد: اطلاع اوليه براي كشورهاي اوكراين به عنوان كشور محل ثبت هواپيما، ايالات متحده به عنوان كشور سازنده، سوئد و كانادا به عنوان كشورهاي متقاضي كه اتباع آنها در اين هواپيما بودند صادر شده است و كشور اوكراين ضمن درخواست حضور در فرايند بررسي سانحه، نسبت به معرفي گروهي براي شركت در فرايند بررسي سانحه، شناسايي و انتقال اجساد اتباع خود و ساير وظايفي كه در اين شرايط بر عهده كشور ثبت كننده و بهره‌بردار مي‌باشد اقدام نموده است كه نمايندگان آنها به زودي به كشور وارد مي‌شوند.

وي اظهار داشت: هواپيما داراي 167 مسافر و 9 نفر خدمه پروازي بوده كه تمامي افراد در اين سانحه جان خود را از دست دادند. 146 نفر از مسافران داراي گذرنامه ايراني، 10 نفر داراي گذرنامه افغانستاني، 5 نفر داراي گذرنامه كانادايي، 4 نفر داراي گذزنامه سوئدي و 2 نفر داراي گذرنامه اكرايني و 9 نفر خدمه پرواز، تبعه كشور اوكراين بوده‌اند.

رئيس سازمان هواپيمايي كشوري همچنين گفت: ممكن است تعدادي از مسافران داراي تابعيت چندگانه باشند و در ساير گزارش‌ها با مليتي ديگر معرفي شوند. فهرست فوق، مربوط به گذرنامه‌اي است كه با آن از مرز جمهوري اسلامي ايران خارج شده‌اند. اجساد و بقاياي پيكر سرنشينان مشخص وجمع‌آوري شد و جهت انجام تشريفات شناسايي و انتقال، تحت نظارت مراجع قضايي به پزشكي قانوني منتقل شدند.

وي اظهار داشت با جمع‌آوري و تكميل اطلاعات، آخرين يافته‌هاي بررسي سانحه به طور رسمي منتشر و به اطلاع عموم خواهد رسيد.

گفتنی است پرواز برنامه‌اي شماره 752 مسير تهران- کیف از نوع هواپيماي بوئينگ 800-737 متعلق به شركت هواپيمايي اوكراين اينترنشنال با علامت ثبت UR-PSR  در ساعت 5:45 دقيقه از محل پارك شروع به حركت كرده و در ساعت 06:13 روز چهارشنبه 1398/10/18 از باند پرواز فرودگاه امام خميني (ره) به پرواز درآمد. پرواز فوق، تحت كنترل برج مراقبت پرواز فرودگاه امام خميني (ره) به اوج‌گيري ادامه داده و سپس تحويل واحد تقرب پرواز مهرآباد شده و مجاز به اوج‌گيري تا ارتفاع 26 هزار پا گرديده است. پس از قطع ارتباطات با بخش كنترل ترافيك در ساعت 6:18 در حوالي صبا شهر از توابع استان تهران سقوط كرد.

عابدزاده در پايان با انتقاد از برخی مطالب منتشر شده در فضاي مجازي  در خصوص سانحه هواپيماي اكرايني و موضوع جعبه های سیاه هواپیما گفت: مسائل مطرح شده در پاسخ سوال خبرنگاران تشریح روال قانونی بررسی سوانح  و اینکه تنها مرجع بررسی , کمیته بررسی سوانح است , طرح عدم ارسال جعبه های ثبت اطلاعات پروازی به خارج از کشور را برداشت اشتباه خبرنگار دانست. 






با تشکر از اینکه دیدگاه خود را با ما در میان می گذارید؛ نظرات و دیدگاه های ثبت شده پس از تایید مدیر پورتال برای عموم نمایش داده می‌شوند.
مورد مرتبطی یافت نشد.
انتصاب
۱ مهر ۱۳۹۹
انتصاب
۲۹ شهريور ۱۳۹۹
بیشتر...
موردی ثبت نشده است.