1 | آيا عليرغم بروزرسانی قوانین و مقررات هوایی و صدور ابلاغیه جدید "مقررات عملیات پروازی" که از اواخر سال ١٣٩٥ لازم الاجرا گردیده، همچنان شرکتهای هوایی می توانند از CAD های سابق سازمان هواپیمایی کشوری در جهت قانونگذاری استفاده نمایند یا آنکه خلاف مقررات می باشد؟ | کلیک کنید | ارزيابي و تضمين کيفيت |
کلیه قوانین و مقرراتی که بر روی سامانه قوانین و مقررات سازمان هواپيمايي كشوري یه آدرس http://www.cao.ir/rules وجود دارند قابل استناد و کاربري هستند. در خصوص مقررات عملیات پرواز نيز، چنانچه به این بخش از مقررات رجوع کنید، ملاحظه خواهيد نمود كه شیوه نامه های قبلی حذف و صرفا مقررات جدید بر روی سامانه وجود دارد. | |
2 | برنامه جهاني مميزي نظارت بر ايمني (يوزآپ) دربارهي چيست؟ | کلیک کنید | ارزيابي و تضمين کيفيت |
ايكائو بيش از يك دهه است كه مميزيهاي پايش ايمني را در چارچوب كاري برنامهي جهاني مميزي نظارت بر ايمني (يوزآپ) به انجام رسانده است. اين مميزيها ايكائو را قادر ساختهاند تا قابليتها و تواناييهاي كشورهاي اعضاي ايكائو را در زمينه نظارت بر ايمني ارزيابي نمايند و به ادراك جامعتري از وضعيت اين مولفهي بسيار دشوار و بحراني همگام با رشد و توسعهي مستمر حمل و نقل هوايي دست يابد. | |
3 | آيا همه كشورها توسط ايكائو مميزي ميشوند؟ | کلیک کنید | ارزيابي و تضمين کيفيت |
ايكائو از اكتبر 2013، تعداد 184 مميزي مبتني بر سامانههاي جامع را تكميل كرده است و اين، 96 درصد كل كورهاي اعضاي ايكائو را كه مسئوليت 99 درصد كل ترافيك هوايي بين المللي را برعهده دارند تعيين ميكند. | |
4 | سي ام اي مخفف چه عبارتي است؟ | کلیک کنید | ارزيابي و تضمين کيفيت |
سي ام اي مخفف عمليات نظارتي مستمر است. | |
5 | چرا برنامه يوزآپ به شكل عمليات نظارتي مستمر تكامل پيدا كرده است؟ | کلیک کنید | ارزيابي و تضمين کيفيت |
تكامل يوزآپ به شكل يك عمليات نظارتي مستمر، راه حلي آرماني براي گردآوري اطلاعات منظمتر در ارتباط با سطح نظارتي ايمني بعمل آمده توسط كشورهاي عضو در ايكائو است. تحت اين شيوه جديد، مميزيهايي دورهاي همراه با انجام فرايند مستمر گردآوري اطلاعات ايمني كشورها تكميل ميشود. اين اقدام به كشورها امكان ميدهد تا آنها بتوانند تضميمات شان را در هواپيمائي كشوري بين المللي بر مبناي آخرين اطلاعات موجود و در دسترس اتخاذ كنند. هدف سي ام اي آن است كه گزارش مستمر از سطح پيادهسازي موثر ايمني در كشورهاي عضو در ايكائو ارائه دهد. هدف يوزآپ، ترويج و اشاعهي ايمني هواپيمائي در جهان از طريق نظارت مستمر بر قابليتها و توانمندي هاي نظارتي ايمني كشورهاي عضو ايكائو است. سي ام اي، ايكائو را قادر ميسازد تا حجم عظيمي از اطلاعات مرتبط با موضوع ايمني را كه در اصل توسط خود كشورها فراهم آورده ميشوند گردآوري نمايد. اطلاعات ايمني نه فقط از طريق مميزيها و ساير فعاليتهاي يوزآپ سي ام اي بلكه هم چنين از طريق مشاركت دارندگان خارجي مرتبط با هواپيمائي نيز گردآوري ميشوند. | |
6 | كانون توجه مميزيهاي يوزآپ چيست؟ | کلیک کنید | ارزيابي و تضمين کيفيت |
تمركز مميزيهاي يوزآپ بر قابليت كشورها در تامين نظارتي كارآمد بر ايمني هواپيمايي از طريق ارزيابي موثر و سازگار عناصر بحراني سامانه پايش ايمني و تعيين سطح پيادهسازي استانداردها و تجربيات توصيه شدهي ايكائو در خصوص موضوعات مرتبط با ايمني و دستورالعملها و رهنمودهاي مربوطه است. اين برنامه بر هشت موضوع اصلي سامانه هواپيمائي كشورها نظارت دارد: 1- قانون اصلي هواپيمائي و مقررات مربوط به هواپيمائي كشوري 2- ساختار سازماني هواپيمائي كشوري 3- فعاليتهاي مرتبط با صدور گواهينامههاي پرسنلي 4- عمليات وسايل نقليه هوايي 5- صلاحيت پرواز وسايل نقليه هوايي غيرنظامي 6- فرودگاهها 7- خدمات ناوبري هوايي 8- بررسيهاي سوانح و حوادث شديد | |
7 | مميزي يوزآپ چيست؟ | کلیک کنید | ارزيابي و تضمين کيفيت |
مميزيها توسط ايكائو با هدف تعيين و ارزيابي توانايي هاي كشورهاي عضو آن از نظر ايمني و وضعيت پيادهسازي كليهي استانداردها و تجربيات توصيه شده ايكائو (كه در تعداد شانزده انكس از كل هجده انكس ايكائو آمدهاند)، دستورالعملهاي مربوطه، رهنمودها و بهترين تجربيات مرتبط با ايمني انجام ميگيرند. مميزيها متناسب با سطح گستردگي فعاليتهاي هواپيمائي در كشورهايي كه قرار است مميزي شوند انجام ميگيرد. زمان بندي و مدت زمان مميزيها، تركيب و وسعت تيمهاي مميزي از طريق بررسي اطلاعات ارسالي از سوي كشورها تعيين ميشوند. | |
8 | ماموريت اعتبار سنجي هماهنگ ايكائو (ICVM) چيست؟ | کلیک کنید | ارزيابي و تضمين کيفيت |
اين ماموريت بدين منظور انجام ميگيرد تا مشخص شود كه آيا نقيصههايي كه در خصوص ايمني قبلاً مشخص شدهاند در سطح رضايت بخش مرتفع شدهاند يا خير و اين كار با انجام ارزيابي وضعيت اقدامات اصلاحي يا كاهندهي صورت گرفته از سوي كشورهاي عضو از طريق بررسي و پيگيري يافتهها و توصيههايي كه از جمله دغدغهها و نگرانيهاي مهم در خصوص بحث ايمني ميباشند انجام ميگيرد. اين ماموريت صرفاً يك مميزي نيست بلكه يك فعاليت ميداني و در محل براي تعيين اعتبار ميزان پيشرفت كشورهاي عضو در زمينهي رفع نواقص و معايب موجود در پايش و رصد ايمني است كه در اثناي يك بازرسي مشخص ميشوند. | |
9 | دغدغهها و نگرانيهاي مهم موجود در زمينه ايمني چيست؟ | کلیک کنید | ارزيابي و تضمين کيفيت |
ايكائو در اثناي فرايند مميزي، آنچه را كه از آن به دغدغههاي اصلي در ايمني ياد ميشود با توجه به توانايي كشورهاي مميزي شونده در فرايند نظارت دقيق آنها بر عناصري مانند شركتهاي هواپيمائي (حاملان هوايي)، فرودگاهها، وسايل نقليه هوايي و يا تامين كنندگان خدمات ناوبري هوايي كه تحت اختيارات قانوني آن كشورها ميباشند مشخص مينمايد. اين دغدغهها لزوماً نشاندهندهي وجود يك نقيصهي خاص در ايمني نيست بلكه نشاندهنده آن است كه آن كشور، نظارت و پايش ايمني را در جهت تضمين پيادهسازي موثر استانداردهاي قابل اعمال ايكائو در سطح مطلوبي تامين نكرده است. جزييات فني كامل يافتههاي ايكائو در اختيار نهاد حاكميتي هواپيمائي كشوري (غيرنظامي) آن كشور و همهي كشورهاي ديگر قرار ميگيرد تا در انجام اقداماتي كه متضمن حصول ايمني ميباشند تسهيل بعمل آيد. كشور مميزي شونده هم چنين متعهد ميگردد كه پيشرفت در زمينهي رفع نگرانيها و دغدغههاي ايمني را به طور منظم به ايكائو گزارش نمايد. | |
10 | مقررات مربوط به مسافرت هوايي كودك به تنهايي چيست؟ | کلیک کنید | بازرگاني و اقتصاد صنعت هوانوردي |
1- با توجه به قوانين ويژه ودستورالعملهاي بين المللي به شركتهاي هواپيمايي جهت حمل كودك بدون همراه تنها با هدف ايمني ، راحتي وكاهش اضطراب والدين وكودك تدوين گرديده است تا اين شركتها بعنوان امين والدين وسرپرست كودكان سفر لذت بخشي را براي اينگونه مسافرين بهمراه آورند. | |
11 | آيا لازم است براي سوار شدن نوزادان و خردسالان به هواپيما مدارك شناسايي ارائه داد؟ | کلیک کنید | بازرگاني و اقتصاد صنعت هوانوردي |
2- جهت سوار شدن نوزادان وخردسال به هواپيما، مدارك شناسايي از حيث سن اعلام شده در موقع خريد (دفاتر فروش ، سايت هاي اينترنتي ) براي متصدي پرواز در فرودگاه الزامي است. | |
12 | چه ملاحظاتي براي تعداد، وزن و حجم بار همراه مسافر وجود دارد؟ | کلیک کنید | بازرگاني و اقتصاد صنعت هوانوردي |
3- ميزان بار مسافر در هر پرواز بستگي به مدت پرواز داخلي وخارجي بودن و نوع خط هوايي متغير مي باشد ميزان بار مجاز مسافر در بليط در قسمت وزن بار ذكر شده است وزن بسته يا چمدان نبايد بيش از 30 كيلوگرم باشد ومسافر مجاز است يك بسته ويا كيف به ابعاد 70*50سانتي متر وحداكثر 7 كيلو گرم به داخل كابين مسافر ببرد. | |
13 | چگونه مي توان ربايش يا مفقودي اقلام از چمدان خود را گزارش نمود؟ | کلیک کنید | بازرگاني و اقتصاد صنعت هوانوردي |
4- قبل از ترك فرودگاه ويا محل استرداد چمدان ، اعضاء شركت هواپيمايي ويا پيشخوان خدمات مشتري را پيدا وموضوع ربايش ويا مفقودي اقلام چمدان را گزارش نمايند همچنين ميزان غرامت چمدان گم شده براساس قاعده كلي به ازاء هركيلوگرم برابر با 20$ مي باشد. | |
14 | مرجع تماس به منظور طرح شكايت از خدمات يك خط هوايي كجا است؟ | کلیک کنید | بازرگاني و اقتصاد صنعت هوانوردي |
5- سازمان هواپيمايي كشوري (دفتر نظارت بر امور فرودگاهها، شركتهاوموسسات هوانوردي /دفتر ارزيابي عملكرد ورسيدگي به شكايات). | |
15 | آيا مي توان حيوان اهلي را به همراه خود به درون يك هواپيماي مسافري برد؟ | کلیک کنید | بازرگاني و اقتصاد صنعت هوانوردي |
6- هرشركت هواپيمايي با توجه به مقررات كشورهاي مبداء،مقصد، ترانزيت ونوع هواپيماهاي خود قوانين مختلفي را در جهت حمل موجود زنده وضع مي نمايند بطور كلي جهت حمل موجود زنده 2 راه وجود دارد الف: از طريق پايانه هاي مسافري( همراه) ، بعلت مسائل ايمني وعدم كنترل حيوانات در مواقع اضطراري ورود حيوانات اهلي وپرندگان به كابين مسافر مجاز نمي باشد ولي اين امكان وجود دارد تا حيوان در پايانه مسافري پذيرش و هنگام ورود در فرودگاه مقصد در سالن در يافت بار به مسافر تحويل شود ب: از طريق پايانه هاي باربري ( غير همراه، كارگو، بارنامه) در اين خدمت حيوان اهلي يا وحشي در پايانه باربري پذيرش ودر فرودگاه مقصد به مسافر ويا شخصي كه در بارنامه معرفي شده در محل ترخيص بارنامه تحويل داده ميشود. | |
16 | مقررات سازمان هواپيمايي كشوري براي مسافرت افراد در ايام بارداري چيست؟ | کلیک کنید | بازرگاني و اقتصاد صنعت هوانوردي |
7- طبق مقررات سازمان هواپيمايي كشوري همراه داشتن مجوز پزشك براي خانم هاي باردار افراد مبتلا به بيماريهاي قلبي ، عروقي ، تنفسي ، صرع، ديابت مليتوس كنترل نشده كه دياليز مي شوند ويا هرگونه بيماري كه منع سفر هوايي باشد هنگام مسافرت هوايي ضروري مي باشد همچنين لازم است اين مسافران داروهاي خود را در طول سفر همراه داشته باشند. | |
17 | آيا خطوط هوايي ملزم به ارئه اكسيژن پزشكي به مسافريني كه نيازمند آن هستند ميباشند و يا مسافر بايد اكسيژن مورد خود را در طول پرواز به همراه داشته باشد؟ | کلیک کنید | بازرگاني و اقتصاد صنعت هوانوردي |
8- حمل كپسول اكسيژن به داخل هواپيما ممنوع مي باشد در صورت نياز به استفاده از كپسول در حين پرواز مراتب بايد در زمان خريد بليط مسافر وپس از تاييد پزشك معتمد به دفاتر فروش اعلام تا اقدامات لازم صورت پذيرد. | |
18 | نحوه گزارش مشكلات فرودگاهي چگونه است؟ | کلیک کنید | بازرگاني و اقتصاد صنعت هوانوردي |
9- چنانچه پيشنهاد ويا انتقادي موجود مي باشد به مديريت ترمينال ودر مرحله بعد با مراجعه به سايت سازمان نسبت به طرح موارد اقدام بعمل مي آورند. | |
19 | چگونه مي توان مجوز حمل بار را اخذ نمود؟ | کلیک کنید | بازرگاني و اقتصاد صنعت هوانوردي |
10- با مراجعه به دفتر نظار ت بر امور فرودگاهها، شركتها وموسسات هوانوردي (كميته هوانوردي) واطلاع از شرايط عمومي واختصاصي جهت اخذ مجوز اقدام سپس نسبت به تقاضاي كتبي وارائه مدارك لازم اقدام مي نمايند كه اخيراً با سيستمي شدن در خواستها توسط دفتر فن آوردي اطلاعات IT متقاضييان مي توانند با ورود به سايت سازمان اقدام نمايند. | |
20 | سازمان هواپيمايي كشوري در صنعت هوانوردي كشور چه جايگاهي دارد؟ | کلیک کنید | سئوالات عمومي |
با پيوستن ايران به كنوانسيون شيكاگو در سال 1328 و تصويب قانون هواپيمايي كشوري توسط مجلس شوراي ملي؛ به منظور اجراي اين قانون و ماده 5 اصلاحي آن در سال 1367 سازمان هواپيمايي كشوري تأسيس و به عنوان نماينده حاكميت، متولي اين بخش از حمل و نقل به منظور جابجايي بار و مسافر شده است. | |