سوالات متداول سوالات متداول

ردیف عنوان سوال پاسخ دسته بندی
1 سازمان هواپيمايي كشوري ايران از چه زماني آغاز به كار نمود؟ کلیک کنید سئوالات عمومي
در سال 1328 با تصويب قانون هواپيمايي كشوري به صورت اداره كل مستقلي با نام « اداره كل هواپيمايي» تاسيس گرديد. متعاقباً، براساس ماده (4) قانون «تغيير نام وزارت راه و ترابري» مصوب 1353 اين اداره كل از وزارت راه منتزع و با نام سازمان هواپيمايي كشوري به وزارت جنگ سابق، انتقال يافت. مجدداً، در سال 1357 طبق مصوبه شوراي عالي انقلاب سازمان هواپيمايي كشوري به وزارت راه منتقل گرديد و نهايتاً به موجب ماده (5) قانون هواپيمايي كشوري اصلاحي 1367 به صورتي سازماني مستقل به نام سازمان هواپيمايي كشوري وابسته به وزارت راه و ترابري تاسيس گرديد.
2 نام اولين خطوط هوايي كشور چه بود؟ کلیک کنید سئوالات عمومي
در آذر ماه 1323 شركت سهامي هواپيمايي ايران كه يك شركت خصوصي بود با سرمايه ي عده اي از بازرگانان براي حمل و نقل هوايي كشوري تشكيل و از سال 1325 شروع به فعاليت نمود شركت مذكور براي اولين با سرويس هاي منظمي بين برخي مراكز استان ها برقرار نمود .
در سال 1337 شركت هواپيمايي ديگري به نام شركت هواپيمايي پارس كه ان نيز با سرمايه عده اي از تجار تشكيل شده بود به فعاليت حمل و نقل هوايي منحصرا بين ايران و كشورهاي خارجي و بيشتر در زمينه حمل بار پرداخت .
در سال 1345 مطابق با قانون « تاسيس شركت هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران و مقررات بهره برداري هوايي كشوري» دولت با خريد سهام شركت هاي هواپيمايي ايران و پارس ، شركت هواپيمايي ملي ايران را براي حمل و نقل مسافر و بار و محمولات پستي تاسيس نمود.
3 فهرست اختصارات و تعاريف سازمان هواپيمايي كشوري را از كجا مي‌توان دريافت نمود؟ کلیک کنید سئوالات عمومي
معمولا اصطلاحات تخصصي مورد استفاده در دفاتر سازمان، در فصل ابتدايي دستورالعملهاي تخصصي و آيين نامه هاي اجرايي مرتبط با آن واحد تخصصي درج مي‌گردد كه در سامانه قوانين و مقررات پورتال سازمان موجود مي‌باشد. و البته براي آشنايي بيشتر با لغات و اصطلاحات تخصصي صنعت، لغت نامه هاي بسياري به زبان انگليسي براي استفاده تخصصي ذي نفعان وجود دارد.
4 لطفا اطلاعاتي كلي درباره سابقه، وظيفه و شرح وظايف و مسئوليتها و اختيارات سازمان هواپيمايي كشوري ارائه دهيد. کلیک کنید سئوالات عمومي
تاريخچه تاسيس سازمان هواپيمايي كشوري قبلا در پرسش شماره 27 ذكر شد، درخصوص شرح وظايف و اختيارات سازمان هواپيمايي در وهله اول مي‌توان به ماده (5) قانون هواپيمايي كشوري مصوب 1328 اشاره نمود.
الف– ايجاد، توسعه، بهره‌برداري و نگهداري فرودگاه‌ها و دستگاه‌هاي ناوبري و مخابراتي، راديويي و تلگرافي و تلفني كه مخصوص تنظيم رفت‌وآمد هواپيماها و تأمين بي‌خطري پرواز آنها مي‌باشد و به طور كلي هر نوع نظارت و مساعدتي كه به منظور پيشرفت هواپيمايي كشوري و تأمين بي‌خطري پرواز لازم باشد.
ب– نظارت در فعاليت هواپيمايي كشوري طبق مقررات مربوط به منظور جلوگيري از وقوع مخاطرات و رقابت‌هاي مضره بين متصديان حمل‌ونقل هوايي و حفظ مصالح عمومي.
ج– تربيت متخصصين فني هواپيمايي كشوري با هماهنگي دستگاه‌هاي ذي‌ربط.
د– اهتمام در پيشرفت و توسعه هواپيمايي كشوري و تشويق صنايع مربوط.
هـ- مطالعات و تحقيقات علمي و فني در مسائل مربوط به هواپيمايي كشوري و ايجاد تسهيلات و تشويق افراد و مؤسسات صلاحيت‌دار به انجام اين امور و تهيه موجبات آن.
و– تهيه طرح موافقتنامه و قراردادهاي هواپيمايي با دول خارجي كه طبق مقررات به وسيله دولت تقديم مجلس شوراي اسلامي مي‌شود.
از سوي ديگر، پس از تفكيك وظايف تصدي‌گري سازمان هواپيمايي كشوري و انتقال آن به شركت فرودگاههاي كشور، باقيمانده وظايف به عنوان وظايف ذاتي و حاكميتي سازمان، در مصوبه شوراي عالي هواپيمايي كشوري مصوب 1373 درج گرديده است كه به دليل پيشگيري از اطاله سخن، پيشنهاد مي-گردد به مصوبه مندرج در مجموعه قوانين و مقررات سازمان هواپيمايي كشوري مراجعه شود.
5 نحوه ثبت دعوي مالكيت هواپيما در سازمان هواپيمايي كشوري چگونه است؟ کلیک کنید امور حقوقي و بين الملل هوانوردي
درخصوص ثبت دعوي مربوطه به مالكيت هواپيما، ذكر اين نكته ضروري است، سازمان هواپيمايي كشوري مرجع قضايي نبوده و نتيجتاً در صورت وقوع هرگونه اختلاف در مورد مالكيت هواپيما، مرجع تظلم خواهي و رسيدگي به شكايات اشخاص، محاكم قضايي مي‌باشند.
6 نحوه اطمينان از اصالت اوراق هويتي و ملكي هواپيما چيست؟ کلیک کنید امور حقوقي و بين الملل هوانوردي
مطابق ماده (11) قانون هواپيمايي كشوري، براي اينكه هواپيما به تابعيت ايراني شناخته شود بايد در دفتر ثبت هواپيما به ثبت برسد. به همين منظور، براساس دستورالعمل 4108 دفتر مهندسي صلاحيت پرواز، از جمله مدارك مورد نياز براي ثبت وسيله پرنده، ارائه مدرك خريد و يا قرارداد اجاره هواپيما مي ‌باشد كه اين امر در حال حاضر توسط دفتر صلاحيت پرواز انجام مي‌گردد. و بنابراين صرف ارائه مدارك خريد و يا اجاره براي سازمان كافي است، و درصورت اختلاف نسبت به صحت و اصالت سند بايد براساس قوانين و مقررات موضوعه كشور به مراجع قضايي مراجعه نمود.
7 مجوز‌هاي حقوقي بين الملل پيرامون اجازه پرواز در فرودگاههاي خارجي چيست؟ کلیک کنید امور حقوقي و بين الملل هوانوردي
مجوز پروازهاي برنامه‌اي و اعطاي حقوق ترافيكي در اجراي ماده (6) كنوانسيون شيكاگو براساس موافقت نامه هاي حمل و نقل هوايي بين المللي و مفاد تفاهم نامه هاي ايران با كشورها مبني بر تعيين شركتهاي هواپيمايي معينه ، تعداد پرواز و مسيرهاي پرواز و ... صورت مي‌گيرد. درخصوص پروازهاي غير برنامه‌اي نيز با درخواست شركتهاي هواپيمايي خارجي به صورت موردي، فوق العاده ، چارتر و ... بعد از بررسي هاي لازم ، حسب تشخيص سازمان مجوز لازم صادر خواهد شد. معمولا، اعطاي حقوق ترافيكي اعم از برنامه‌اي و غير برنامه‌اي به صورت اقدام متقابل با كشورها انجام مي‌شود.
8 از كجا مي توان سوابق حوادث و سوانح را بدست آورد؟ کلیک کنید بررسي سوانح و حوادث هوايي
سوابق حوادث و سوانح در آرشيو دفتر بررسي سوانح سازمان موجود مي باشد كه مراتب ضمن هماهنگيهاي لازم قابل دسترسي و بهره برداري است.
9 تعريف يك حادثه هوايي چيست؟ کلیک کنید بررسي سوانح و حوادث هوايي
حادثه : وقوع هر نوع رويدادي به غير از سانحه در رابطه با عمليات وسايل پرنده كه در ايمني عمليات پرواز اثر داشته و يا بتواند اثر داشته باشد.
حادثه شديد : حادثه‌اي كه وضعيت آن بيانگر يك سانحه قريب الوقوع مي‌باشد.

جستجو جستجو