1 | آيا عليرغم بروزرسانی قوانین و مقررات هوایی و صدور ابلاغیه جدید "مقررات عملیات پروازی" که از اواخر سال ١٣٩٥ لازم الاجرا گردیده، همچنان شرکتهای هوایی می توانند از CAD های سابق سازمان هواپیمایی کشوری در جهت قانونگذاری استفاده نمایند یا آنکه خلاف مقررات می باشد؟ | کلیک کنید | ارزيابي و تضمين کيفيت |
کلیه قوانین و مقرراتی که بر روی سامانه قوانین و مقررات سازمان هواپيمايي كشوري یه آدرس http://www.cao.ir/rules وجود دارند قابل استناد و کاربري هستند. در خصوص مقررات عملیات پرواز نيز، چنانچه به این بخش از مقررات رجوع کنید، ملاحظه خواهيد نمود كه شیوه نامه های قبلی حذف و صرفا مقررات جدید بر روی سامانه وجود دارد. | |
2 | برنامه جهاني مميزي نظارت بر ايمني (يوزآپ) دربارهي چيست؟ | کلیک کنید | ارزيابي و تضمين کيفيت |
ايكائو بيش از يك دهه است كه مميزيهاي پايش ايمني را در چارچوب كاري برنامهي جهاني مميزي نظارت بر ايمني (يوزآپ) به انجام رسانده است. اين مميزيها ايكائو را قادر ساختهاند تا قابليتها و تواناييهاي كشورهاي اعضاي ايكائو را در زمينه نظارت بر ايمني ارزيابي نمايند و به ادراك جامعتري از وضعيت اين مولفهي بسيار دشوار و بحراني همگام با رشد و توسعهي مستمر حمل و نقل هوايي دست يابد. | |
3 | آيا همه كشورها توسط ايكائو مميزي ميشوند؟ | کلیک کنید | ارزيابي و تضمين کيفيت |
ايكائو از اكتبر 2013، تعداد 184 مميزي مبتني بر سامانههاي جامع را تكميل كرده است و اين، 96 درصد كل كورهاي اعضاي ايكائو را كه مسئوليت 99 درصد كل ترافيك هوايي بين المللي را برعهده دارند تعيين ميكند. | |
4 | سي ام اي مخفف چه عبارتي است؟ | کلیک کنید | ارزيابي و تضمين کيفيت |
سي ام اي مخفف عمليات نظارتي مستمر است. | |
5 | چرا برنامه يوزآپ به شكل عمليات نظارتي مستمر تكامل پيدا كرده است؟ | کلیک کنید | ارزيابي و تضمين کيفيت |
تكامل يوزآپ به شكل يك عمليات نظارتي مستمر، راه حلي آرماني براي گردآوري اطلاعات منظمتر در ارتباط با سطح نظارتي ايمني بعمل آمده توسط كشورهاي عضو در ايكائو است. تحت اين شيوه جديد، مميزيهايي دورهاي همراه با انجام فرايند مستمر گردآوري اطلاعات ايمني كشورها تكميل ميشود. اين اقدام به كشورها امكان ميدهد تا آنها بتوانند تضميمات شان را در هواپيمائي كشوري بين المللي بر مبناي آخرين اطلاعات موجود و در دسترس اتخاذ كنند. هدف سي ام اي آن است كه گزارش مستمر از سطح پيادهسازي موثر ايمني در كشورهاي عضو در ايكائو ارائه دهد. هدف يوزآپ، ترويج و اشاعهي ايمني هواپيمائي در جهان از طريق نظارت مستمر بر قابليتها و توانمندي هاي نظارتي ايمني كشورهاي عضو ايكائو است. سي ام اي، ايكائو را قادر ميسازد تا حجم عظيمي از اطلاعات مرتبط با موضوع ايمني را كه در اصل توسط خود كشورها فراهم آورده ميشوند گردآوري نمايد. اطلاعات ايمني نه فقط از طريق مميزيها و ساير فعاليتهاي يوزآپ سي ام اي بلكه هم چنين از طريق مشاركت دارندگان خارجي مرتبط با هواپيمائي نيز گردآوري ميشوند. | |
6 | كانون توجه مميزيهاي يوزآپ چيست؟ | کلیک کنید | ارزيابي و تضمين کيفيت |
تمركز مميزيهاي يوزآپ بر قابليت كشورها در تامين نظارتي كارآمد بر ايمني هواپيمايي از طريق ارزيابي موثر و سازگار عناصر بحراني سامانه پايش ايمني و تعيين سطح پيادهسازي استانداردها و تجربيات توصيه شدهي ايكائو در خصوص موضوعات مرتبط با ايمني و دستورالعملها و رهنمودهاي مربوطه است. اين برنامه بر هشت موضوع اصلي سامانه هواپيمائي كشورها نظارت دارد: 1- قانون اصلي هواپيمائي و مقررات مربوط به هواپيمائي كشوري 2- ساختار سازماني هواپيمائي كشوري 3- فعاليتهاي مرتبط با صدور گواهينامههاي پرسنلي 4- عمليات وسايل نقليه هوايي 5- صلاحيت پرواز وسايل نقليه هوايي غيرنظامي 6- فرودگاهها 7- خدمات ناوبري هوايي 8- بررسيهاي سوانح و حوادث شديد | |
7 | مميزي يوزآپ چيست؟ | کلیک کنید | ارزيابي و تضمين کيفيت |
مميزيها توسط ايكائو با هدف تعيين و ارزيابي توانايي هاي كشورهاي عضو آن از نظر ايمني و وضعيت پيادهسازي كليهي استانداردها و تجربيات توصيه شده ايكائو (كه در تعداد شانزده انكس از كل هجده انكس ايكائو آمدهاند)، دستورالعملهاي مربوطه، رهنمودها و بهترين تجربيات مرتبط با ايمني انجام ميگيرند. مميزيها متناسب با سطح گستردگي فعاليتهاي هواپيمائي در كشورهايي كه قرار است مميزي شوند انجام ميگيرد. زمان بندي و مدت زمان مميزيها، تركيب و وسعت تيمهاي مميزي از طريق بررسي اطلاعات ارسالي از سوي كشورها تعيين ميشوند. | |
8 | ماموريت اعتبار سنجي هماهنگ ايكائو (ICVM) چيست؟ | کلیک کنید | ارزيابي و تضمين کيفيت |
اين ماموريت بدين منظور انجام ميگيرد تا مشخص شود كه آيا نقيصههايي كه در خصوص ايمني قبلاً مشخص شدهاند در سطح رضايت بخش مرتفع شدهاند يا خير و اين كار با انجام ارزيابي وضعيت اقدامات اصلاحي يا كاهندهي صورت گرفته از سوي كشورهاي عضو از طريق بررسي و پيگيري يافتهها و توصيههايي كه از جمله دغدغهها و نگرانيهاي مهم در خصوص بحث ايمني ميباشند انجام ميگيرد. اين ماموريت صرفاً يك مميزي نيست بلكه يك فعاليت ميداني و در محل براي تعيين اعتبار ميزان پيشرفت كشورهاي عضو در زمينهي رفع نواقص و معايب موجود در پايش و رصد ايمني است كه در اثناي يك بازرسي مشخص ميشوند. | |
9 | دغدغهها و نگرانيهاي مهم موجود در زمينه ايمني چيست؟ | کلیک کنید | ارزيابي و تضمين کيفيت |
ايكائو در اثناي فرايند مميزي، آنچه را كه از آن به دغدغههاي اصلي در ايمني ياد ميشود با توجه به توانايي كشورهاي مميزي شونده در فرايند نظارت دقيق آنها بر عناصري مانند شركتهاي هواپيمائي (حاملان هوايي)، فرودگاهها، وسايل نقليه هوايي و يا تامين كنندگان خدمات ناوبري هوايي كه تحت اختيارات قانوني آن كشورها ميباشند مشخص مينمايد. اين دغدغهها لزوماً نشاندهندهي وجود يك نقيصهي خاص در ايمني نيست بلكه نشاندهنده آن است كه آن كشور، نظارت و پايش ايمني را در جهت تضمين پيادهسازي موثر استانداردهاي قابل اعمال ايكائو در سطح مطلوبي تامين نكرده است. جزييات فني كامل يافتههاي ايكائو در اختيار نهاد حاكميتي هواپيمائي كشوري (غيرنظامي) آن كشور و همهي كشورهاي ديگر قرار ميگيرد تا در انجام اقداماتي كه متضمن حصول ايمني ميباشند تسهيل بعمل آيد. كشور مميزي شونده هم چنين متعهد ميگردد كه پيشرفت در زمينهي رفع نگرانيها و دغدغههاي ايمني را به طور منظم به ايكائو گزارش نمايد. | |
10 | مقررات مربوط به مسافرت هوايي كودك به تنهايي چيست؟ | کلیک کنید | بازرگاني و اقتصاد صنعت هوانوردي |
1- با توجه به قوانين ويژه ودستورالعملهاي بين المللي به شركتهاي هواپيمايي جهت حمل كودك بدون همراه تنها با هدف ايمني ، راحتي وكاهش اضطراب والدين وكودك تدوين گرديده است تا اين شركتها بعنوان امين والدين وسرپرست كودكان سفر لذت بخشي را براي اينگونه مسافرين بهمراه آورند. | |
11 | آيا لازم است براي سوار شدن نوزادان و خردسالان به هواپيما مدارك شناسايي ارائه داد؟ | کلیک کنید | بازرگاني و اقتصاد صنعت هوانوردي |
2- جهت سوار شدن نوزادان وخردسال به هواپيما، مدارك شناسايي از حيث سن اعلام شده در موقع خريد (دفاتر فروش ، سايت هاي اينترنتي ) براي متصدي پرواز در فرودگاه الزامي است. | |
12 | چه ملاحظاتي براي تعداد، وزن و حجم بار همراه مسافر وجود دارد؟ | کلیک کنید | بازرگاني و اقتصاد صنعت هوانوردي |
3- ميزان بار مسافر در هر پرواز بستگي به مدت پرواز داخلي وخارجي بودن و نوع خط هوايي متغير مي باشد ميزان بار مجاز مسافر در بليط در قسمت وزن بار ذكر شده است وزن بسته يا چمدان نبايد بيش از 30 كيلوگرم باشد ومسافر مجاز است يك بسته ويا كيف به ابعاد 70*50سانتي متر وحداكثر 7 كيلو گرم به داخل كابين مسافر ببرد. | |
13 | چگونه مي توان ربايش يا مفقودي اقلام از چمدان خود را گزارش نمود؟ | کلیک کنید | بازرگاني و اقتصاد صنعت هوانوردي |
4- قبل از ترك فرودگاه ويا محل استرداد چمدان ، اعضاء شركت هواپيمايي ويا پيشخوان خدمات مشتري را پيدا وموضوع ربايش ويا مفقودي اقلام چمدان را گزارش نمايند همچنين ميزان غرامت چمدان گم شده براساس قاعده كلي به ازاء هركيلوگرم برابر با 20$ مي باشد. | |
14 | مرجع تماس به منظور طرح شكايت از خدمات يك خط هوايي كجا است؟ | کلیک کنید | بازرگاني و اقتصاد صنعت هوانوردي |
5- سازمان هواپيمايي كشوري (دفتر نظارت بر امور فرودگاهها، شركتهاوموسسات هوانوردي /دفتر ارزيابي عملكرد ورسيدگي به شكايات). | |
15 | آيا مي توان حيوان اهلي را به همراه خود به درون يك هواپيماي مسافري برد؟ | کلیک کنید | بازرگاني و اقتصاد صنعت هوانوردي |
6- هرشركت هواپيمايي با توجه به مقررات كشورهاي مبداء،مقصد، ترانزيت ونوع هواپيماهاي خود قوانين مختلفي را در جهت حمل موجود زنده وضع مي نمايند بطور كلي جهت حمل موجود زنده 2 راه وجود دارد الف: از طريق پايانه هاي مسافري( همراه) ، بعلت مسائل ايمني وعدم كنترل حيوانات در مواقع اضطراري ورود حيوانات اهلي وپرندگان به كابين مسافر مجاز نمي باشد ولي اين امكان وجود دارد تا حيوان در پايانه مسافري پذيرش و هنگام ورود در فرودگاه مقصد در سالن در يافت بار به مسافر تحويل شود ب: از طريق پايانه هاي باربري ( غير همراه، كارگو، بارنامه) در اين خدمت حيوان اهلي يا وحشي در پايانه باربري پذيرش ودر فرودگاه مقصد به مسافر ويا شخصي كه در بارنامه معرفي شده در محل ترخيص بارنامه تحويل داده ميشود. | |
16 | مقررات سازمان هواپيمايي كشوري براي مسافرت افراد در ايام بارداري چيست؟ | کلیک کنید | بازرگاني و اقتصاد صنعت هوانوردي |
7- طبق مقررات سازمان هواپيمايي كشوري همراه داشتن مجوز پزشك براي خانم هاي باردار افراد مبتلا به بيماريهاي قلبي ، عروقي ، تنفسي ، صرع، ديابت مليتوس كنترل نشده كه دياليز مي شوند ويا هرگونه بيماري كه منع سفر هوايي باشد هنگام مسافرت هوايي ضروري مي باشد همچنين لازم است اين مسافران داروهاي خود را در طول سفر همراه داشته باشند. | |
17 | آيا خطوط هوايي ملزم به ارئه اكسيژن پزشكي به مسافريني كه نيازمند آن هستند ميباشند و يا مسافر بايد اكسيژن مورد خود را در طول پرواز به همراه داشته باشد؟ | کلیک کنید | بازرگاني و اقتصاد صنعت هوانوردي |
8- حمل كپسول اكسيژن به داخل هواپيما ممنوع مي باشد در صورت نياز به استفاده از كپسول در حين پرواز مراتب بايد در زمان خريد بليط مسافر وپس از تاييد پزشك معتمد به دفاتر فروش اعلام تا اقدامات لازم صورت پذيرد. | |
18 | نحوه گزارش مشكلات فرودگاهي چگونه است؟ | کلیک کنید | بازرگاني و اقتصاد صنعت هوانوردي |
9- چنانچه پيشنهاد ويا انتقادي موجود مي باشد به مديريت ترمينال ودر مرحله بعد با مراجعه به سايت سازمان نسبت به طرح موارد اقدام بعمل مي آورند. | |
19 | چگونه مي توان مجوز حمل بار را اخذ نمود؟ | کلیک کنید | بازرگاني و اقتصاد صنعت هوانوردي |
10- با مراجعه به دفتر نظار ت بر امور فرودگاهها، شركتها وموسسات هوانوردي (كميته هوانوردي) واطلاع از شرايط عمومي واختصاصي جهت اخذ مجوز اقدام سپس نسبت به تقاضاي كتبي وارائه مدارك لازم اقدام مي نمايند كه اخيراً با سيستمي شدن در خواستها توسط دفتر فن آوردي اطلاعات IT متقاضييان مي توانند با ورود به سايت سازمان اقدام نمايند. | |
20 | سازمان هواپيمايي كشوري در صنعت هوانوردي كشور چه جايگاهي دارد؟ | کلیک کنید | سئوالات عمومي |
با پيوستن ايران به كنوانسيون شيكاگو در سال 1328 و تصويب قانون هواپيمايي كشوري توسط مجلس شوراي ملي؛ به منظور اجراي اين قانون و ماده 5 اصلاحي آن در سال 1367 سازمان هواپيمايي كشوري تأسيس و به عنوان نماينده حاكميت، متولي اين بخش از حمل و نقل به منظور جابجايي بار و مسافر شده است. | |
21 | نقش سازمان هواپيمايي كشوري در برنامهريزي حمل و نقل هوايي كشور چيست؟ | کلیک کنید | سئوالات عمومي |
دستگاههاي حاكميتي و نظارتي از جمله سازمان برنامه و بودجه كشور به منظور تدوين برنامههاي بلند مدت و ميان مدت مثل چشمانداز 1404 و برنامههاي توسعه پنج ساله در بخش حمل و نقل هوايي نظر اين سازمان را نافذ ميدانند. | |
22 | رييس سازمان هواپيمايي كشوري را چه كسي منصوب مينمايد؟ | کلیک کنید | سئوالات عمومي |
طبق قانون هواپيمايي كشوري، رييس اين سازمان تنها معاون وزير راه و شهرسازي در بخش حمل و نقل هوايي است و با پيشنهاد وزير و تأييد و ابلاغ هيئت محترم وزيران به مدت سه سال منصوب ميگردد. | |
23 | وظايف سازمان هواپيمايي كشوري چيست و چه كسي آن را تعيين ميكنند؟ | کلیک کنید | سئوالات عمومي |
پس از تفكيك وظايف حاكميتي اين سازمان و انتزاع وظايف تصديگري به شركت فرودگاههاي كشور طبق ماده 2 مصوبه 6075 مورخ 20/10/1373 شوراي عالي اداري وظايف سازمان هواپيمايي كشوري به شرح ذيل تبيين شده است: ماده 2) وظايف باقيمانده سازمان هواپيمايي كشوري كه به مثابه نماينده دولت در جهت اعمال حاكميت در صنعت حمل و نقل هوايي كشور است به شرح زير ميباشد: - سياستگذاري و برنامهريزي و تعيين خطمشيهاي فني، اقتصادي، بازرگاني بينالمللي حمل و نقل هوايي كشور. - سياستگذاري و برنامهريزي در مورد نوع، تعدد جايگاه دستگاههاي ناوبري و كمك ناوبري و ارتباطي در فرودگاهها و نظارت بر عملكرد فرودگاهها. - سياستگذاري و برنامهريزي در زمينه آموزش و تربيت پرسنل متخصص هواپيمايي براي كليه موسسات هواپيمايي. - سياستگذاري و برنامهريزي در امور مخابراتي و صدور دستورالعملهاي مربوطه به امور مخابرات و مبادله پيامها و دستگاههاي مورد نياز در فرودگاهها. - برنامهريزي در خصوص برقراري سيستمهاي برق اضطراري و روشنايي باندها و نظارت بر نصب و بهرهبرداري صحيح از سيستمها و تجهيزات مربوطه. - صدور دستورالعملهاي مورد نياز در امور ايمني زميني، آتشنشاني و آموزشي پرسنل و نظارت برحسن اجراي آن. - تدوين استاندارد پرواز، نظارت بر شركتهاي هواپيمايي از نظر تاييد صلاحيت و رعايت نكات و استانداردهاي ايمني و صدور گواهينامهها و تدوين و تنظيم مقررات مربوطه. - تنظيم و تدوين مقررات و دستورالعملهاي مربوط به كنترل فضاي كشور و صدور اجازه پرواز و جلوگيري از آن و نظارت بر واحدهاي مراقبت پرواز فرودگاهها. - تأييد انواع هواپيماهايي كه ميتوانند در ايران به فعاليت حمل و نقل هوايي بپردازند. - تهيه طرح موافقتنامهها و قراردادهاي بينالمللي و مبادله آنها. - تهيه و تدوين دستورالعملهاي امنيتي، حفاظتي با رعايت مقررات و استانداردهاي بينالمللي و داخلي مربوطه و نظارت بر اعمال آنها. - عضويت و ارتباط با سازمان بينالمللي هواپيمايي كشوري (ICAO) و ساير سازمانهاي جهاني ذيربط با رعايت مقررات مربوطه. - بررسي سوانح و حوادث هواپيمايي و اعمال مجازاتهاي لازمه طبق مقررات مربوطه. - بررسي و ارائه طرحهاي فرودگاهي و نظارت بر رعايت استانداردهاي بينالمللي مربوطه. - تاييد صلاحيت فني و تخصصي مديران و مسئولين عملياتي فرودگاههاي كشور قبل از انتصاب آنان توسط مدير عامل شركت فرودگاههاي كشور. - انجام امور برنامهريزي، بودجهريزي، امور اداري و مالي و حقوقي و ارزشيابي و ساير خدمات مديريتي و پشتيباني سازمان و پرسنل مربوطه. | |
24 | هدف از تشكيل كارگروه تدوين مقررات هواپيمايي كشوري چيست؟ | کلیک کنید | ارزيابي و تضمين کيفيت |
در تكميل فرآيند تدوين مقررات و شيوهنامههاي سازمان و براي كنترل صحت و دقت در تدوين اين مقررات،اين كارگروه تشكيل شده است. از اهم اهداف تشكيل اين كار گروه مي توان به موارد زير اشاره نمود: 1. يكپارچه سازي قوانين و مقررات سازمان 2. شناسايي و تعيين خلاءهاي قانوني موجود سازمان. 3. تقسيم بندي، تعيين سطح و اولويتگذاري مقررات 4. تدوين و اجراي برنامه تدوين مقررات | |
25 | ازكجا مي توان قوانين و مقررات سازمان هواپيمايي كشوري را بدست آورد؟ | کلیک کنید | ارزيابي و تضمين کيفيت |
با مراجعه به سامانه قوانين و مقررات سازمان به آدرس http://www.cao.ir/rules ميتوان به آن دسته از قوانين و مقررات مورد نياز خود دست يافت. | |
26 | چگونه ميتوان درباره يكي از مقررات سازمان هواپيمايي كشوري اظهار نظر كرد؟ | کلیک کنید | ارزيابي و تضمين کيفيت |
تمامي صاحبنظران ميتوانند سازمان را از نظرات خود در خصوص مقررات پيشنهادي مطلع سازند. در صورتيكه هرگونه نظر،پيشنهاد و انتقادي نسبت به متن مقررات پيشنهادي جديد يا نسخههاي بازنگري داشته باشيد ميتوانيد باآدرس ايميل Rulemaking@cao.ir مكاتبه فرماييد. | |
27 | از كجا مي توان فرمهاي سازمان هواپيمايي كشوري را دريافت نمود؟ | کلیک کنید | ارزيابي و تضمين کيفيت |
فرمها و چك ليستهاي مورد استفاده را ميتوان به دو روش زير از سامانه قوانين و مقررات سازمان بدست آورد 1. با مراجعه به سند مورد نظر در حوزه كاري خود فرمهاي مرتبط با آن سند را دانلود نمود. 2. با مراجعه مستقيم به بخش فرمها و چك ليستها در سامانه قوانين و مقررات و داشتن شماره فرم آن را انتخاب نموده و دانلود نمود. | |
28 | نشريات سازمان هواپيمايي كشوري را چگونه مي توان خريداري نمود؟ | کلیک کنید | ارزيابي و تضمين کيفيت |
كليه مستندات و مقررات سازمان به صورت برخط(On Line) بر روي سامانه قوانين و مقررات سازمان بدون هزينه قابل دسترس براي عموم ذينفعان سازمان ميباشد . براي دريافت آن فعلا لازم به پرداخت هيچگونه هزينهاي نيست. | |
29 | آيا به پرواز درآوردن پهپاد، هواپيماي بدون سرنشين و يا هواپيماي كنترلي نيازمند اخذ مجوز پرواز از سوي سازمان هواپيمائي كشوري است؟ | کلیک کنید | عمليات پرواز |
بهره برداري از پهپادها ميبايست براساس دستورالعمل اجرايي وسايل پرنده فوق سبك (CAD 9808) صورت پذيرد. براين اساس استفاده از پهپادها تنها در صورت اخذ مجوزهاي مربوط به پرنده، توسط افراد داراي گواهينامه و در مناطق غير ممنوعه مجاز ميباشد. براي كسب اطلاعات تكميلي و دريافت فايل دستورالعمل اجرايي وسايل پرنده فوق سبك (CAD 9808) ميتوانيد به سامانه قوانين و مقررات سايت سازمان هواپيمائي كشوري، بخش مقررات مصوب سازمان، زير بخش صلاحيت پرواز، به نشاني www.cao.ir/rules مراجعه نمائيد. | |
30 | چگونه ميتوان خلبان شد؟ | کلیک کنید | عمليات پرواز |
حوزه خلباني به 2 بخش نظامي و غيرنظامي تقسيم ميگردد. متقاضيان خلباني در بخش نظامي بايد از طريق آزمون ورودي دانشگاه شهيد ستاري اقدام به گذراندن دورههاي خلباني نظامي نمايند. متقاضيان خلباني غيرنظامي نيز ميتوانند با مراجعه به مراكز آموزش خلباني معتبر و پرداخت هزينههاي مربوطه، اقدام به گذراندن دورههاي آموزش نظري و عملي نمايند و پس از احراز شرايط عمومي، شرايط لازم در معاينات پزشكي و قبولي در آزمون جامع سازمان هواپيمائي كشوري، موافق به اخذ گواهينامه خلباني غيرنظامي خواهند گرديد. | |
31 | آيا براي پرواز با هواپيماي فوق سبك نيز گواهينامه يا لايسنس خلباني الزامي است؟ | کلیک کنید | عمليات پرواز |
بله: سازمان هواپيمائي كشوري براساس CAD 2808 اقدام به ارائه گواهينامه خلباني در حوزه فوق سبك مينمايد. | |
32 | از كجا مي توان اطلاعاتي پيرامون چگونگي اخذ گواهينامه مهمانداري هواپيما به دست آورد؟ | کلیک کنید | عمليات پرواز |
با توجه صدور گواهينامههاي مهمانداري توسط موسسات آموزشي، علاقهمندان ميتوانند جهت كسب اطلاعات بيشتر به مراكز آموزشي معتبر مهمانداري مراجعه نمايند. همچنين فايل مربوط به الزامات مهمانداران براي فعاليت در صنعت هوايي نيز از طريق سامانه قوانين و مقررات سايت سازمان هواپيمائي كشوري به آدرس www.cao.ir/rules قابل دريافت ميباشد. | |
33 | الزامات سازمان هواپيمائي كشوري براي كروي پروازي و زمان خدمت و استراحت آنان چيست؟ | کلیک کنید | عمليات پرواز |
الزامات ساعات پروازي استراحت خدمه پروازي براساس CAD 2306 از طريق سامانه قوانين و مقررات سايت سازمان هواپيمائي كشوري به نشاني www.cao.ir/rules قابل دريافت ميباشد. | |
34 | محدوديتهاي عمليات با گلايدر دستساز كدام است؟ | کلیک کنید | عمليات پرواز |
با توجه به قرارگيري گلايدرهاي دستساز در رده هواپيماهاي فوق سبك، عمليات مربوط به آن ميبايست از دستورالعمل اجرايي وسايل پرنده فوق سبك (CAD 9808) تبعيت نمايد. اين دستورالعمل از طريق سامانه قوانين و مقررات سايت سازمان هواپيمايي كشوري به نشاني www.cao.ir/rules قابل دريافت ميباشد. | |
35 | چگونه ميتوان در سازمان هواپيمايي كشوري استخدام شد؟ | کلیک کنید | سئوالات عمومي |
بر اساس مواد 41، 42و 44 قانون مديريت خدمات كشوري استخدام افراد در دستگاههاي اجرايي مستلزم داشتن شرايط عمومي استخدام، شرايط احراز مشاغل، مدرك تحصيلي دانشگاهي مرتبط و بر اساس مجوزها و پس از پذيرفته شدن در امتحانات عمومي و تخصصي ( از طريق انتشار آكهي) امكانپذير مي باشد. لازم به ذكر است كه جذب نيرو در شركتهاي هواپيمايي نيز به صورت مستقل از اين سازمان برنامه ريزي شده و صورت مي پذيرد. | |
36 | مدارس آموزش خلباني مجاز كدامند؟ | کلیک کنید | گواهينامه هاي شخصي |
اسامي كليه مؤسسات آموزش هوانوردي و آموزشگاههاي خلباني مورد تأييد و مجاز را مي توان از طريق تماس تلفني با دفتر گواهينامه ها، امتحانات و امور پزشكي سازمان به شماره : 66078700 (داخلي: 401 و 416) اخذ نمود. | |
37 | مدت اعتبار آزمونهاي خلباني چقدر است؟ | کلیک کنید | گواهينامه هاي شخصي |
در مقاطع PPL ، CPL، IR و TYPE به مدت يك سال و در مقطع ATPL به مدت هفت سال مي باشد. | |
38 | منبع سئوالات آزمونهاي خلباني كدام است؟ | کلیک کنید | گواهينامه هاي شخصي |
منبع سئوالات بوكلت هاي ارائه شده از طريق وبسايت سازمان مي باشد وليكن ممكن است بخشي از سئوالات آزمون، خارج از بوكلت انتخاب گردد. | |
39 | نحوه ثبت نام در سازمان چگونه است؟ | کلیک کنید | گواهينامه هاي شخصي |
ثبت نام آزمون هاي خلباني صرفاً از طريق مدارس و شركت هاي هواپيمايي انجام ميگيرد. | |
40 | امكان محروميت از شركت در آزمون وجود دارد؟ | کلیک کنید | گواهينامه هاي شخصي |
كسب نمره F و غيبت در آزمون، موجب يك دوره محروميت از شركت در آزمونهاي بعدي ميگردد. | |
41 | سازمان هواپيمايي كشوري ايران از چه زماني آغاز به كار نمود؟ | کلیک کنید | سئوالات عمومي |
در سال 1328 با تصويب قانون هواپيمايي كشوري به صورت اداره كل مستقلي با نام « اداره كل هواپيمايي» تاسيس گرديد. متعاقباً، براساس ماده (4) قانون «تغيير نام وزارت راه و ترابري» مصوب 1353 اين اداره كل از وزارت راه منتزع و با نام سازمان هواپيمايي كشوري به وزارت جنگ سابق، انتقال يافت. مجدداً، در سال 1357 طبق مصوبه شوراي عالي انقلاب سازمان هواپيمايي كشوري به وزارت راه منتقل گرديد و نهايتاً به موجب ماده (5) قانون هواپيمايي كشوري اصلاحي 1367 به صورتي سازماني مستقل به نام سازمان هواپيمايي كشوري وابسته به وزارت راه و ترابري تاسيس گرديد. | |
42 | نام اولين خطوط هوايي كشور چه بود؟ | کلیک کنید | سئوالات عمومي |
در آذر ماه 1323 شركت سهامي هواپيمايي ايران كه يك شركت خصوصي بود با سرمايه ي عده اي از بازرگانان براي حمل و نقل هوايي كشوري تشكيل و از سال 1325 شروع به فعاليت نمود شركت مذكور براي اولين با سرويس هاي منظمي بين برخي مراكز استان ها برقرار نمود . در سال 1337 شركت هواپيمايي ديگري به نام شركت هواپيمايي پارس كه ان نيز با سرمايه عده اي از تجار تشكيل شده بود به فعاليت حمل و نقل هوايي منحصرا بين ايران و كشورهاي خارجي و بيشتر در زمينه حمل بار پرداخت . در سال 1345 مطابق با قانون « تاسيس شركت هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران و مقررات بهره برداري هوايي كشوري» دولت با خريد سهام شركت هاي هواپيمايي ايران و پارس ، شركت هواپيمايي ملي ايران را براي حمل و نقل مسافر و بار و محمولات پستي تاسيس نمود. | |
43 | فهرست اختصارات و تعاريف سازمان هواپيمايي كشوري را از كجا ميتوان دريافت نمود؟ | کلیک کنید | سئوالات عمومي |
معمولا اصطلاحات تخصصي مورد استفاده در دفاتر سازمان، در فصل ابتدايي دستورالعملهاي تخصصي و آيين نامه هاي اجرايي مرتبط با آن واحد تخصصي درج ميگردد كه در سامانه قوانين و مقررات پورتال سازمان موجود ميباشد. و البته براي آشنايي بيشتر با لغات و اصطلاحات تخصصي صنعت، لغت نامه هاي بسياري به زبان انگليسي براي استفاده تخصصي ذي نفعان وجود دارد. | |
44 | لطفا اطلاعاتي كلي درباره سابقه، وظيفه و شرح وظايف و مسئوليتها و اختيارات سازمان هواپيمايي كشوري ارائه دهيد. | کلیک کنید | سئوالات عمومي |
تاريخچه تاسيس سازمان هواپيمايي كشوري قبلا در پرسش شماره 27 ذكر شد، درخصوص شرح وظايف و اختيارات سازمان هواپيمايي در وهله اول ميتوان به ماده (5) قانون هواپيمايي كشوري مصوب 1328 اشاره نمود. الف– ايجاد، توسعه، بهرهبرداري و نگهداري فرودگاهها و دستگاههاي ناوبري و مخابراتي، راديويي و تلگرافي و تلفني كه مخصوص تنظيم رفتوآمد هواپيماها و تأمين بيخطري پرواز آنها ميباشد و به طور كلي هر نوع نظارت و مساعدتي كه به منظور پيشرفت هواپيمايي كشوري و تأمين بيخطري پرواز لازم باشد. ب– نظارت در فعاليت هواپيمايي كشوري طبق مقررات مربوط به منظور جلوگيري از وقوع مخاطرات و رقابتهاي مضره بين متصديان حملونقل هوايي و حفظ مصالح عمومي. ج– تربيت متخصصين فني هواپيمايي كشوري با هماهنگي دستگاههاي ذيربط. د– اهتمام در پيشرفت و توسعه هواپيمايي كشوري و تشويق صنايع مربوط. هـ- مطالعات و تحقيقات علمي و فني در مسائل مربوط به هواپيمايي كشوري و ايجاد تسهيلات و تشويق افراد و مؤسسات صلاحيتدار به انجام اين امور و تهيه موجبات آن. و– تهيه طرح موافقتنامه و قراردادهاي هواپيمايي با دول خارجي كه طبق مقررات به وسيله دولت تقديم مجلس شوراي اسلامي ميشود. از سوي ديگر، پس از تفكيك وظايف تصديگري سازمان هواپيمايي كشوري و انتقال آن به شركت فرودگاههاي كشور، باقيمانده وظايف به عنوان وظايف ذاتي و حاكميتي سازمان، در مصوبه شوراي عالي هواپيمايي كشوري مصوب 1373 درج گرديده است كه به دليل پيشگيري از اطاله سخن، پيشنهاد مي-گردد به مصوبه مندرج در مجموعه قوانين و مقررات سازمان هواپيمايي كشوري مراجعه شود. | |
45 | نحوه ثبت دعوي مالكيت هواپيما در سازمان هواپيمايي كشوري چگونه است؟ | کلیک کنید | امور حقوقي و بين الملل هوانوردي |
درخصوص ثبت دعوي مربوطه به مالكيت هواپيما، ذكر اين نكته ضروري است، سازمان هواپيمايي كشوري مرجع قضايي نبوده و نتيجتاً در صورت وقوع هرگونه اختلاف در مورد مالكيت هواپيما، مرجع تظلم خواهي و رسيدگي به شكايات اشخاص، محاكم قضايي ميباشند. | |
46 | نحوه اطمينان از اصالت اوراق هويتي و ملكي هواپيما چيست؟ | کلیک کنید | امور حقوقي و بين الملل هوانوردي |
مطابق ماده (11) قانون هواپيمايي كشوري، براي اينكه هواپيما به تابعيت ايراني شناخته شود بايد در دفتر ثبت هواپيما به ثبت برسد. به همين منظور، براساس دستورالعمل 4108 دفتر مهندسي صلاحيت پرواز، از جمله مدارك مورد نياز براي ثبت وسيله پرنده، ارائه مدرك خريد و يا قرارداد اجاره هواپيما مي باشد كه اين امر در حال حاضر توسط دفتر صلاحيت پرواز انجام ميگردد. و بنابراين صرف ارائه مدارك خريد و يا اجاره براي سازمان كافي است، و درصورت اختلاف نسبت به صحت و اصالت سند بايد براساس قوانين و مقررات موضوعه كشور به مراجع قضايي مراجعه نمود. | |
47 | مجوزهاي حقوقي بين الملل پيرامون اجازه پرواز در فرودگاههاي خارجي چيست؟ | کلیک کنید | امور حقوقي و بين الملل هوانوردي |
مجوز پروازهاي برنامهاي و اعطاي حقوق ترافيكي در اجراي ماده (6) كنوانسيون شيكاگو براساس موافقت نامه هاي حمل و نقل هوايي بين المللي و مفاد تفاهم نامه هاي ايران با كشورها مبني بر تعيين شركتهاي هواپيمايي معينه ، تعداد پرواز و مسيرهاي پرواز و ... صورت ميگيرد. درخصوص پروازهاي غير برنامهاي نيز با درخواست شركتهاي هواپيمايي خارجي به صورت موردي، فوق العاده ، چارتر و ... بعد از بررسي هاي لازم ، حسب تشخيص سازمان مجوز لازم صادر خواهد شد. معمولا، اعطاي حقوق ترافيكي اعم از برنامهاي و غير برنامهاي به صورت اقدام متقابل با كشورها انجام ميشود. | |
48 | از كجا مي توان سوابق حوادث و سوانح را بدست آورد؟ | کلیک کنید | بررسي سوانح و حوادث هوايي |
سوابق حوادث و سوانح در آرشيو دفتر بررسي سوانح سازمان موجود مي باشد كه مراتب ضمن هماهنگيهاي لازم قابل دسترسي و بهره برداري است. | |
49 | تعريف يك حادثه هوايي چيست؟ | کلیک کنید | بررسي سوانح و حوادث هوايي |
حادثه : وقوع هر نوع رويدادي به غير از سانحه در رابطه با عمليات وسايل پرنده كه در ايمني عمليات پرواز اثر داشته و يا بتواند اثر داشته باشد. حادثه شديد : حادثهاي كه وضعيت آن بيانگر يك سانحه قريب الوقوع ميباشد. | |