رئيس سازمان هواپيمايي کشوري عنوان کرد
چشم انداز صنعت هوايي پس از عبور از دو چالش نرخ هاي تکليفي و رفع تحريم ها
معاون وزير راه و شهرسازي «نرخ‌هاي تکليفي» و «تحريم‌» را دو مانع اصلي توسعه صنعت حمل و نقل هوايي ايران در دوران گذشته دانست و گفت: امروز اين دو مانع اصلي در حال رفع است تا صنعت هوايي ايران به جايگاه اصلي خود برسد.
به گزارش روابط عمومي سازمان هواپيمايي کشوري، علي عابدزاده امروز در دانشکده هواپيمايي اظهار داشت: پس از به نتيجه رسيدن برجام، دو اجلاس در حوزه هوانوردي برگزار شد که بسيار مفيد بود و اين نشان از نويد به صنعت حمل‌ونقل هوايي، پژوهش و دانشگاه در ارتباط مناسب دارد. وي با تأکيد بر اينکه صنعت حمل‌ونقل هوايي در دنيا ويژه و تأثيرگذار است گفت: باوجود ظرفيت‌هاي کشور، کم‌تر توانسته‌ايم از اين صنعت بهره‌برداري کنيم و رشد کشورهاي منطقه در اين صنعت نشان از کم‌کاري ما دارد؛ سهم ايران در حمل‌ونقل هوايي منطقه امروز در اختيار برخي کشورهاي همسايه است، اما اين نويد را مي‌دهم که آينده خوبي در انتظار صنعت حمل‌ونقل هوايي ايران است. معاون وزير راه و شهرسازي افزود: متأسفانه در گذشته، تحريم‌ها و نرخ‌هاي تکليفي اجازه نداد صنعت حمل‌ونقل کشور رشد کند. عابدزاده افزود: امروز بايد دانشجويان اين صنعت در شرايط پساتحريم به ابزارهاي توسعه، فرايندهاي روز صنعت و اطلاعات نوين در اين حوزه مسلط باشند. رئيس سازمان هواپيمايي کشوري افزود: دنيا توجه ويژه‌اي به صنعت حمل‌ونقل هوايي دارد و براي توسعه آن هر روز برنامه جديدي در نظر مي‌گيرد و به همين دليل اين تکنولوژي مدام درحال‌توسعه است. وي افزود: برنامه‌ريزي شده است که بهره‌وري صنعت حمل‌ونقل هوايي در همه کشورها افزايش يابد و هزينه تحقيقاتي اين صنعت از محل مردمي‌ کردن صنعت، حاصل شود و به همين دليل صنعت حمل‌ونقل هوايي در حال مردمي شدن است و از يک صنعت لوکس خارج خواهد شد. عابدزاده به درآمدهاي بسيار ناچيز صنعت در دنيا اشاره کرد و گفت: يک فروند هواپيماي دوربرد نفره نظير بوئينگ 777 حدود 160 ميليون دلار قيمت دارد، اين هواپيما در مسيري مثل سنگاپور مي‌تواند در روز دو پرواز داشته باشد و حدود 500 مسافر را جابه‌جا کند. درحالي‌که هر يک ساعت پرواز آن 8 هزار دلار هزينه جاري دارد و بدين ترتيب درآمدها و هزينه‌ها هم‌خواني چنداني ندارد. در اين راستا دنيا تلاش کرده است که اين صنعت را بومي کند. رئيس سازمان هواپيمايي کشوري بيان کرد: دنيا در صنعت حمل‌ونقل هوايي به دنبال سه گزينه اصلي کاهش هزينه‌ها، ارتقاي ايمني و ارتقاي رضايت‌مندي مسافر است. وي افزود: البته توسعه ناوگان اين‌گونه نيست که هر فرد بتواند خود در اين عرصه وارد شود، بلکه به دليل پرهزينه بودن، مؤسسات و سازمان‌هاي مالي دنيا اين هزينه‌ها را پوشش مي‌دهند. عابدزاده به عدم توسعه ناوگان هوايي کشور اشاره کرد و گفت: به دليل توسعه نيافتن صنعت در کشور، برخي شرکت‌هاي هواپيمايي خارجي از محل ترانزيت از ايران، سود کلاني حاصل مي‌کنند. همچنين باوجود ظرفيت‌هاي زياد فرودگاهي، هواپيماي کافي براي برخي مسيرها موجود نيست. معاون وزير راه و شهرسازي اضافه کرد: 90 درصد پروازهاي کشور در 13 فرودگاه انجام مي‌شوند و 10 درصد بقيه پروازها در 60 فرودگاه ديگر انجام مي‌شود. درحالي‌که اغلب فرودگاه‌ها ظرفيت مناسب تخليه و بارگيري دارند. رئيس سازمان هواپيمايي کشوري افزود: در حال حاضر فرودگاه شهيد هاشمي‌نژاد مشهد به حدود 40 فرودگاه متصل است و يا فرودگاه شيراز به بيش از 30 نقطه کشور پرواز دارد، ضمن آنکه تقاضا براي پروازهاي درون استاني زياد است و اين موارد همه موجب ارتقاي بهره‌وري در صنعت مي‌شود. معاون وزير راه و شهرسازي با تأکيد بر لزوم توسعه ظرفيت‌هاي حمل‌ونقل هوايي منطقه‌اي در کشور گفت: توسعه اين صنعت اشتغال‌زايي مناسب ايجاد مي‌کند. عابدزاده اضافه کرد: همچنين نقش گردشگري در درآمد سالانه برخي کشورها تا 20 درصد است و معمولاً 5 درصد متوسط درآمد سالانه کشورها از محل گردشگري است و اين رقم بالايي است که توسعه حمل‌ونقل هوايي در گرو آن خواهد بود. رئيس سازمان هواپيمايي کشوري بيان کرد: نرخ‌هاي تکليفي و تحريم‌هاي صنعت حمل‌ونقل هوايي، دو دليل اصلي توسعه نيافتن صنعت حمل‌ونقل هوايي در کشور ما بود که خوشبختانه هر دو موانع توسعه اين صنعت امروز رفع شده است و ازاين‌پس بسياري از نقاط ضعف صنعت از بين مي‌رود. وي با تأکيد بر اينکه لازم است در صنعت حمل‌ونقل هوايي کشور سنت‌شکني اجرا شود، گفت: بايد برخي از مدل‌هاي عملکردي ما در سازمان هواپيمايي کشوري، شرکت فرودگاه‌هاي کشور و شرکت‌هاي هواپيمايي تغيير يابد. بنابراين گزارش در ادامه اين مراسم رئيس دانشکده هواپيمايي، اظهار داشت: ما در منطقه تنها کشوري هستيم که صنعت حمل‌ونقل هوايي را خود اداره مي‌کنيم، درحالي‌که بسياري از کشورهاي منطقه با مستشاري آمريکايي‌ها صنعت خود را مديريت مي‌کنند. حسين قنبري به توافقات اخير و برنامه توسعه ناوگان هوايي کشور اشاره کرد و گفت: متناسب با توسعه صنعت، آموزش‌ها نيز به‌روز شده و ارتقا مي‌يابند، ضمن آنکه برنامه‌ريزي کرده‌ايم تعداد محصلان مربوط به صنعت را افزايش دهيم.



هنوز نظری ثبت نشده است

با تشکر از اینکه دیدگاه خود را با ما در میان می گذارید؛ نظرات و دیدگاه های ثبت شده پس از تایید مدیر پورتال برای عموم نمایش داده می‌شوند.
مورد مرتبطی یافت نشد.