مفاد توافق ايران و ۱+۵ در بخش هوانوردي/ لغو ممنوعيت خريد هواپيماهاي مسافري
بر اساس بخشي از توافق برنامه جامع اقدام مشترک ايران و کشورهاي ۱+۵ براي اولين بار پس از سه دهه تحريم غيرعادلانه، ممنوعيت خريد هواپيماي مسافربري مرتفع و امکان بازسازي ناوگان هوايي کشور و ارتقاي ايمني پروازها فراهم خواهد شد.
به گزارش روابط عمومي سازما هواپيمايي کشوري، روز گذشته سه شنبه ۲۳ تير ماه برابر ۱۴ جولاي ۲۰۱۵ شاهد فرجام طولاني‌ترين ماراتن ديپلماسي قرن ۲۱ بوديم و بر سر برنامه جامع اقدام مشترک ايران و کشورهاي ۱+۵ توافق شد. يکي از بخش‌هايي که طي ۳۶ سال گذشته از انقلاب اسلامي ايران مورد تحريم‌هاي ظالمانه قرار گرفت، صنعت هوانوردي کشور بود که به طور مستقيم با جامعه بين‌الملل در ارتباط است. سر باز زدن از ارائه اسناد و مدارک هوانوردي مرتبط با نوع هواپيماها به ايران، ممانعت از سوخت رساني به هواپيماهاي ايراني در برخي فرودگاه‌هاي دنيا، عدم فروش مستقيم هواپيما و قطعات آن به کشور، جلوگيري از ارائه خدمات به هواپيماهاي ايراني و تامين تجهيزات کمک ناوبري فرودگاه‌هاي ايران بخشي از تحريم‌هاي وضع شده عليه صنعت هوانوردي ايران در سال‌هاي متمادي پس از تحريم بود. تحريم‌هايي که گرچه منجر به کاهش خدمات تجاري و بازرگاني، افزايش عمر ناوگان هوايي کشور و عدم رقابت ايران با کشورهاي منطقه در اين بخش شد، اما نتوانست صنعت هوانوردي کشور را زمين گير کند. وضعيت تحريم‌هاي وضع شده عليه صنعت هوانوردي به قدري بود که به گفته يکي از مسئولان سازمان هواپيمايي کشوري در گذشته، حتي برخي فرودگاه‌هاي دنيا از باد کردن لاستيک هواپيماهاي ايراني خودداري مي‌کردند که اين موضوع مي‌تواند عمق تحريم‌هاي ظالمانه عليه بخش هوانوردي ايران را نشان دهد. تامين و خريد هواپيما توسط ايرلاين‌ها يکي از جدي‌ترين چالش‌هاي صنعت هوانوردي در دوران تحريم بود که عمر ناوگان هوايي ايران را به حدود ۲۲ سال افزايش داد که بر اساس توافق برجام طلسم ۳۶ ساله ممنوعيت خريد هواپيما شکسته شد. البته در اين مدت شرکت‌هاي هواپيماساز دنيا به صورت ضمني آمادگي خود را براي تعامل و مراودات با ايران نشان مي‌دادند اما با توجه به اينکه از طرف جامعه بين‌الملل با تهديد مواجه مي‌شدند امکان همکاري با ايران را نداشتند. در مجموع به رغم تمام اين مشکلات صنعت هوانوردي جمهوري اسلامي ايران توانست بخش عمده‌اي از نيازهاي خود را از بازارهاي بين‌المللي به طور غير مستقيم تامين کند. ضمن اينکه آسمان امن و موقعيت ژئوپلتيک ايران فضاي را مناسبي را براي عبوري ايرلاين‌هاي خارجي فراهم کرده بود به طوريکه حتي در مقاطعي به رغم تحريم‌هاي بين المللي اما هواپيماهاي اروپايي و آمريکايي از آسمان ايران عبور مي‌کردند و اين مجوز به آنها داده مي‌شد. لغو ممنوعيت خريد هواپيماهاي مسافري بعد از سه دهه اما از روز گذشته که شاهد فرجام برنامه جامع اقدام مشترک ايران و کشورهاي ۱+۵ بوديم بر اساس توافق حاصل شده تحريم‌هاي بخش هوانوردي کشور بعد از سه دهه برداشته خواهد شد و مي‌تواند آغازي براي فصل جديدي از مرودات بين المللي ايران و جهان در صنعت هوانوردي باشد. بر اساس اهم موارد مندرج در برنامه جامع اقدام مشترک بين ايران و کشورهاي ۱+۵ که در سايت وزارت امور خارجه ايران منتشر شده است است، مولفه‌هايي که در پي خواهند آمد خلاصه‌اي از برنامه جامع اقدام مشترک بين ايران و ۱+۵ است که در تاريخ ۲۳تير ۱۳۹۴ بين جمهوري اسلامي ايران و کشورهاي ۱+۵ مورد توافق واقع شد. در نتيجه اين توافق برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) ايران و ۶ کشور بزرگ دنيا، تحريم هاي اقتصادي و مالي در حوزه هاي بانکي، مالي، نفتي، گازي، پتروشيمي، تجاري، بيمه، حمل و نقل وضع شده توسط اتحاديه اروپايي و آمريکا که به بهانه برنامه هسته اي ايران بود، در ابتداي اجراي توافق به طور يک جا لغو مي‌شوند. بر اساس توافق برجام، براي اولين بار پس از سه دهه تحريم غيرعادلانه، ممنوعيت خريد هواپيماي مسافربري مرتفع و امکان بازسازي ناوگان هوايي کشور و ارتقاي ايمني پروازها فراهم خواهد شد. بر اساس يکي از اين بندها که مرتبط با صنعت هوانوردي است، تحريم‌ها و تدابير محدود کننده در خصوص دسترسي به فرودگاه‌هاي اتحاديه اروپايي براي هواپيماهاي باري ايراني لغو مي شود. همچنين «ايالات متحده، اجازه فروش هواپيماهاي مسافري و قطعات و خدمات مربوطه به ايران؛ مجوز اينکه اشخاص غيرآمريکايي که در مالکيت يا کنترل اشخاص آمريکايي هستند، به نحو منطبق با اين برجام با ايران مشارکت کنند و مجوز واردات فرش و مواد غذايي از مبدا ايران به آمريکا را صادر خواهد کرد. » چراغ سبز هواپيماسازان غربي البته مروادات بين المللي ايران در بخش هوانوردي فقط يک طرفه به سود ايران بخواهد بود به طوري که خبرگزاري رويترز اخيرا در گزارش خود اعلام کرد «شرکت‌هاي هواپيماسازي غربي به دنبال معاملات ميليارد دلاري با ايران در صورت توافق در برنامه هسته‌اي هستند تا يکي از نويد بخش‌ترين بازارهاي هواپيمايي دنيا از قرنطينه خارج شود. » در بخشي از اين گزارش آمده بود: «بدينوسيله شرکت‌هاي ايرباس، بويينگ و ديگر سازندگان هواپيما مي‌توانند حدود ۲۰ ميليارد دلار سود کنند و براي ايران نيز به معناي رهايي از هواپيماهاي قديمي است. » اين عبارات نشان مي‌دهد افزايش مبادلات بازرگاني و تجاري با ايران تنها به نفع جمهوري اسلامي ايران نيست بلکه منفعت طرف‌هاي خارجي را نيز به دنبال دارد؛ در همين زمينه وزير راه و شهرسازي در سفر اخير خود به فرانسه در آکادمي ديپلماتيک بين المللي اين کشور با اعلام ظرفيت سرمايه‌گذاري ۸۰ ميليارد دلاري در حوزه حمل ونقل ايران به فرانسوي‌ها هشدار داد چنانچه موضع خود را در قبال ايران تغيير ندهند با خطر از دست دادن اين فرصت روبرو خواهند بود. ورود حساب شده ايران در بازارهاي بين‌المللي وزير راه و شهرسازي چندي پيش نيز در مراسم سالگرد تاسيس شرکت فرودگاههاي کشور يادآور شد: «تحريم ها به ما آموخت که چگونه بايد با جامعه بين‌المللي مذاکره و معامله کرد، بنابراين ايران پاي هر معامله‌اي نمي‌نشيند. » روند اجراي توافق بر اساس توافق برنامه جامع اقدام مشترک، بر اساس تفاهم صورت گرفته ابتدا شوراي امنيت اقدام به صدور قطعنامه جديد براي تاييد برجام و لغو قطعنامه هاي قبلي مي کند. - سپس اتحاديه اروپايي و آمريکا تصميمات توافق شده براي لغو تحريم هاي مالي و اقتصادي مرتبط با هسته اي را اتخاذ خواهند کرد. - متعاقبا ايران اقدامات لازم را براي اجراي تعهدات خود وفق برجام آغاز مي‌کند. - اتحاديه اروپايي و آمريکا نيز تمهيدات لازم براي اجرايي کردن تعهداتشان و تدوين دستورالعمل ها و آيين نامه هاي اجرايي لازم و توجيه مراجع ذيربط دولتي و موسسات و بنگاه هاي اقتصادي اتخاذ خواهند کرد. - اين اقدامات متناظر به نحوي انجام خواهد شد که در "روز اجراي توافق" همزمان با تاييد اقدامات ايران توسط آژانس بين المللي انرژي اتمي، اجراي کليه تحريم هاي مقرر شده متوقف خواهد شد./ منبع: پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي



هنوز نظری ثبت نشده است

با تشکر از اینکه دیدگاه خود را با ما در میان می گذارید؛ نظرات و دیدگاه های ثبت شده پس از تایید مدیر پورتال برای عموم نمایش داده می‌شوند.
مورد مرتبطی یافت نشد.