رئيس سازمان هواپيمايي کشوري:
صنعت حمل و نقل هوايي صنعتي دانش‌بنيان است
رئيس سازمان هواپيمايي کشوري صنعت حمل و نقل هوايي را صنعتي دانش‌بنيان عنوان کرد و گفت: ارزش افزوده هر شغل در حوزه حمل و نقل هوايي 3 برابر هر شغل در ساير صنايع است.
به گزارش روابط عمومي سازمان هواپيمايي کشوري، عليرضا جهانگيريان صبح امروز در مراسم گراميداشت هفته پژوهش که در ساختمان مرکز تحقيقات راه، مسکن و شهرسازي برگزار شد٬ با اشاره به سرمايه‌گذاري کشورهاي توسعه يافته در اقتصاد دانش‌بنيان گفت: در آسيا کشورهاي سنگاپور، مالزي و اخيرا ويتنام با سرمايه‌گذاري در اقتصاد دانش بنيان به نتايج خوبي دست يافته‌اند. وي افزود: با بررسي زيربناي اقتصاد دانش‌بنيان در مي يابيم که محور اصلي اين دانش بر اساس توسعه نيروي انساني است به اين مفهوم که توسعه نيروي انساني زمينه هاي فعاليت و ارتقاي اين دانش را فراهم مي کند و در مقابل دانش و پژوهش در پرورش و توسعه نيروي انساني موثر است. رئيس سازمان هواپيمايي کشوري خاطرنشان کرد: يکي از ويژگي هاي اقتصاد دانش‌بنيان درون‌زا بودن آن است که به اقتصاد مقاومتي بسيار نزديک است٬ زيرا اقتصاد مقاومتي بر اساس پيشرفت هاي درونزا اجرا مي‌شود. جهانگيريان با بيان اينکه در کشور ما از دهه 70 الگوي اقتصاد دانش بنيان شکل گرفت ادامه داد: در طول 20 سال در حوزه پژوهش به يافته هاي جديدي دست يافتيم و در برخي زمينه ها از جمله نانو تکنولوژي، بيوتکنولوژي، هوافضا، انرژي هسته اي و IT پيشرفت هاي خوبي صورت گرفت و در اکثر اين زمينه ها در چشم انداز ترسيمي از نظر توليد علم و فناوري به جايگاه مناسبي در منطقه دست يافتيم. وي با بيان اينکه فارغ التحصيلان دانشگاه هاي خوب کشور هم تراز با دانش‌آموختگان بهترين دانشگاه هاي جهان هستند اظهار داشت: ما چه در آموزش و پرورش و چه در آموزش عالي به پيشرفت هاي خوبي دست يافتيم و شاهد تحولات چشمگيري به لحاظ کمي و کيفي در اين بخش هستيم اما در پژوهش هنوز دچار بيماري هاي مزمني هستيم. رئيس سازمان هواپيمايي کشوري اظهارداشت: در عموم حوزه هاي کاربردي کشور مانند حمل و نقل و مسکن و شهرسازي هنوز ميوه‌هاي پژوهش نتوانسته به نحو مطلوبي به بار بنشينند که البته موانعي وجود دارد که در اين راستا شناسايي موارد و راهکارهايي که باعث رونق حوزه پژوهش در حمل و نقل و مسکن و شهرسازي مي شود حائز اهميت است. وي با بيان اهميت روزافزون صنعت حمل و نقل هوايي در دنيا گفت: اين اهميت تا بدانجاست که 3.5 درصد از توليد ناخالص داخلي کشورها در دنيا را به خود اختصاص مي‌دهد و حدود 58 ميليون نفر در دنيا مستقيم و غير مستقيم در اين صنعت مشغول فعاليت هستند جهانگيريان صنعت حمل و نقل هوايي را صنعتي دانش‌بنيان خواند و افزود: در گذشته پيوسته اين مسئله مطرح بود که حمل و نقل ريلي کمترين ميزان مصرف سوخت را در ميان ساير حمل و نقل هاي دارد اما با اتفاقاتي که در 10 تا 15 سال گذشته رخ داد مصرف سوخت در حمل و نقل هواپيمايي به نصف کاهش يافت. رئيس سازمان هواپيمايي کشوري ابراز داشت: به اين ترتيب مصرف هواپيماهاي امروزي به ازاي هر نفر نصف هواپيماهايي است که نسل قبل مورد استفاده قرار مي گرفت اما متاسفانه هنوز ما از هواپيماهايي با سن متوسط 20 سال استفاده مي کنيم. وي با بيان اينکه به ازاي هر مسافر در 100 کيلومتر 3.5 ليتر سوخت در حمل و نقل هوايي استفاده مي‌شود گفت: در حال حاضر مصرف سوخت در حمل و نقل هوايي کمتر از مصرف سوخت در حمل و نقل جاده اي است البته با توجه به کاهش زمان سفر در حمل و نقل هوايي مي توان به نقش حائز اهميت اين حمل و نقل پي برد. جهانگيريان افزود: همواره رشد حمل و نقل هوايي در بحران هاي اقتصادي به صورت مجزا عمل کرده است يعني رشد خود را در بحران هاي اقتصادي حفظ کرده است و بالاترين رشد حمل و نقل هوايي در خاورميانه با رقمي معادل 8 تا 10 درصد است در حالي که اين آمار در دنيا 4 تا 6 درصد گزارش شده است. رئيس سازمان هواپيمايي کشوري يادآورشد: شرکت هاي هواپيمايي منطقه از جابه جايي مسافران ايراني سالانه 4 ميليارد دلار کسب درآمد مي کنند اين در حالي است که اگر اين ميزان درآمد صرف توسعه حمل و نقل هوايي کشور شود مي توانيم اين فاصله بين عرضه و تقاضا را کاهش دهيم.



هنوز نظری ثبت نشده است

با تشکر از اینکه دیدگاه خود را با ما در میان می گذارید؛ نظرات و دیدگاه های ثبت شده پس از تایید مدیر پورتال برای عموم نمایش داده می‌شوند.
مورد مرتبطی یافت نشد.