برگزاري بيست و يكمين گردهمايي مسئولان استاندارد پرواز با معاونين فني- عملياتي شركت هاي هواپيمايي
بيست و يكمين گرد همايي مسئولان استاندارد پرواز سازمان هواپيمايي كشوري با معاونين فني، عملياتي، كيفي و ايمني شركت هاي هواپيمايي روز گذشته برگزار شد.

به گزارش روابط عمومي سازمان هواپيمايي كشوري، در اين نشست موضوعات مربوط به برنامه ريزي كروي پروازي (Crew Planning)، اجراي برنامه PBN در فضاي آينده كشور، آمار سوانح هوايي دنيا و ايران مورد بحث و بررسي قرار گرفت.

در ابتدا مجيد حسنلو جانشين معاون استاندارد پرواز سازمان با مثبت ارزيابي كردن تشكيل جلسات مذكور اظهارداشت: بحث و بررسي در خصوص مباحث فني و تخصصي مي تواند در روند ارتقاي ايمني، بازدهي شركت ها و روند توسعه نقش موثري ايفا كند.

در ادامه، مجيد اخلاقي سرپرست دفتر عمليات پرواز مباحثي در خصوص رعايت الزامات ساعات پروازي، موظف و استراحت خدمه پروازي ارائه و به تشريح مدلهاي مطرح در شركتهاي موفق دنيا، پرداخت.

وي افزود: بر اين اساس ضروري است بخش هاي بازرگاني شركت هاي هواپيمايي پس از اخذ تاييديه از معاونت عمليات شركت، براي ايجاد و افزايش تعداد مسيرهاي پروازي و همچنين نسبت به برنامه ريزي لازم براي تامين تعداد كروي مورد نياز متناسب با ميزان ساعات استفاده از هواپيماها در طول سال، سياست هاي شركت در خصوص آموزش كرو، نوع و تعداد مسيرهاي پروازي و ساير عوامل مؤثر در اين خصوص اقدام كنند.

حسنلو در ادامه ضمن بيان الزامات مربوط به اين موضوع كه در مقررات CAO IRI AirOPS درج شده است، از شركتها خواست اين الزامات را با دقت رعايت كنند و مميزان و بازرسان سازمان در صورت مواجهه با عدم رعايت اين الزامات، اقدامات قانوني را اعمال خواهند كرد.

در ادامه اين نشست ميثم شاكر معاون دفتر نظارت بر عمليات هوانوردي سازمان هواپيمايي كشوري نيز از اجراي PBN (Performance Based Navigation) در فضاي پروازي كشور خبرداد و گفت: براساس الزامات ايكائو در منطقه بايد ساختار فضاي كشور تغيير يابد.

وي افزود: به همين منظور پياده سازي بخشي از روشهاي نوين ناوبري در فاز يك كليه مسيرهاي en-route با RNAV 1، فاز TMA فرودگاه مهرآباد RNAV 1 و فاز تقرب فرودگاههاي امام (ره) و مهرآباد RNP APCH (اجرايي ولي نه الزامي) اجرا خواهد شد.

وي افزود: برهمين اساس در گام نخست به منظور ضرورت آموزش و ارتقاي سطح علمي و مهارت‌هاي عملي كنترلرها، دوره هاي آموزشي لازم برگزار شد و در فاز بعدي شركت هاي هواپيمايي بايد براي اجراي طرح مذكور آمادگي و همكاري لازم را داشته باشند.

شاكر، ارتقاي ايمني، كاهش خطاي انساني، افزايش و استفاده بهينه از ظرفيت فضا، دقت ناوبري، كاهش سوانح، ارتقاي بهره‌وري با روان‌تر شدن جريان ترافيك هوايي و نيز كاهش آلودگي محيط زيست (كاهش انتشار 13 ميليون تن گاز) را از جمله به مزاياي استفاده از طرح‌هاي مبتني بر PBN در عمليات پروازي برشمرد.

همچنين حسن رضايي فر مديركل دفتر بررسي سوانح و حوادث سازمان هواپيمايي كشوري از ابلاغ اهداف و برنامه هاي ايمني ايكائو مبني بر حفظ يا كاهش آمار كنوني سوانح هوايي در كشورهاي عضو خبرداد و بر ضرورت انجام اقدامات پيشگيرانه در شركت هاي هواپيمايي تاكيد كرد.

وي با بيان اينكه اين اقدام در راستاي برنامه جهاني ايمني هوايي بوده و در كميته ايمني منطقه اي خاورميانه مطرح شده افزود: هدف از بررسي سوانح و حوادث، پيشگيري از تكرار اين رويدادهاست و شركت هاي هواپيمايي خود نيز موظف به بررسي كليه رويدادها و انجام اقدامات پيشگيرانه در داخل شركت در مرحله اول و ارائه گزارش به سازمان هواپيمايي كشوري هستند.

رضايي فر تصريح كرد: اين موضوع با ابلاغ قوانين جديد سازمان براي شركت هاي هواپيمايي، مراكز آموزش خلباني و ساير شركت هاي ارائه دهنده خدمات هوانوردي در غالب سيستم مديريت ايمني مورد تاكيد قرار گرفته است همچنين سازمان  هواپيمايي كشوري به عنوان نمانيده دولت موظف به بررسي كليه سوانح هوايي غير نظامي و حوادث جدي و در صورت لزوم حوادث هواپيمايي سنگين به طور مستقل خواهد بود تا ضمن ابلاغ پيشنهادات ايمني و اجراي آن در صنعت هوانوردي شاهد كاهش آمار سوانح هوايي و ارتقاي ايمني پروازها باشيم.




هنوز نظری ثبت نشده است

با تشکر از اینکه دیدگاه خود را با ما در میان می گذارید؛ نظرات و دیدگاه های ثبت شده پس از تایید مدیر پورتال برای عموم نمایش داده می‌شوند.
مورد مرتبطی یافت نشد.