رئيس سازمان هواپيمايي کشوري:
حمل و نقل هوايي عيار سنجش توسعه کشور است/ صنعت نگاه ويژه مي طلبد
سي و چهارمين نشست ستاد مرکزي هماهنگي خدمات سفر امروز سه شنبه 30 مرداد 97 با حضور علي عابدزاده رئيس سازمان هواپيمايي کشوري، محمد محب خدايي معاون گردشگري و ساير اعضاي اين ستاد در سازمان هواپيمايي کشوري برگزار شد.

علی عابدزاده رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در این نشست اظهارداشت: ستاد هماهنگی خدمات سفر سهم بزرگی در سازندگی کشور دارد، اگر هر یک از ما که در این مناصب هستیم کار را درست انجام دهیم به توسعه یافتگی کشور کمک کرده ایم، ما در کشوری هستیم که ابزار بسیار زیادی داریم اما هنوز توسعه یافته نیستیم و این بدان معناست که از ابزاری که در دست داریم درست استفاده نکرده ایم.

وي افزود: بخش حمل و نقل هوایی که اثرگذاری بی بدیل در توسعه کشور دارد و بسیاری از نقاط دنیا که در گذشته توسعه یافته اند به حوزه حمل و نقل هوایی توجه کرده اند برهمين اساس یکی از سیاست هایی که در گذشته در کشور ما مورد توجه بوده توجه به توسعه حمل و نقل هوایی است.

عابدزاده افزود: هدف گیری و برنامه ریزی درست بوده است اما متاسفانه استفاده از هواپیما در کشور ما به یک کالای لوکس تبدیل شد، این در حالی است که در دنیا برنامه ها به سمتی پیش می رود که سفرهای ارزان ایجاد شود چراکه سفر یکی از نشانه های توسعه یافتگی کشورها محسوب می شود.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری تصریح کرد: متاسفانه نگاه لوکس به صنعت هواپیمایی، خسارات زیادی وارد کرده است، اگر آزادسازی نرخ بلیت صورت نمی گرفت صنعت هواپیمایی کشور از بین می رفت، یکی از مسائلی که تا دو سال قبل داشتیم این بود که خطوط هوایی نمی توانستند پول سوخت خود را بپردازند، آزادسازی نگرش ها را عوض کرد هرچند برخی مشکلات وجود دارد.

وي افزود: ما باید تلاش کنیم که این اتفاقی که در نرخ بلیت هواپیما افتاده به روند درستی که این صنعت در پیش گرفته لطمه نزند، سیاست هایی که امروز در سازمان هواپیمایی کشوری دنبال می شود، توسعه ای است، قوانین جدیدی در حوزه نظارت در پیش گرفته شده است تا بحث ایمنی و استاندارد در بالاترین سطح رعایت شود.

عابدزاده اضافه کرد: در بحثی که مربوط به ستاد سفر است مشکلاتی وجود دارد، چراکه وظیفه این ستاد تولید سفر است و صنعت هواپیمایی کشوری که باید با این ستاد همگام باشد، آنطور که باید در این مسیر نتوانسته ایفای نقش کند، هنوز بسیاری از شهرهای کشور به هم متصل نیستند و این موضوع یک معضل بزرگ برای گردشگری داخلی است كه بايد همت كرد اين معضل حل شود.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری افزود: ما برای رفع این نیاز از جت های 50 نفره استفاده می کنیم، خوشبختانه این روند آغاز شده است و تا حدود زیادی موفق بوده است.

وي گفت: بازگشتن به شرایط گذشته به معنای از بین رفتن صنعت هواپیمایی کشور است، نباید تحت تاثیر جو قرار بگیریم، حمل و نقل هوایی عیار سنجش توسعه کشور است به همين منظور لازم است نگاه ويژه به آن داشت و ما نباید روند درستی که در این حوزه ایجاد شده است را متوقف کنیم.

عابدزاده افزود: ما امیدواریم که بتوانیم نقش مفید و خوبی در ستاد خدمات سفر داشته باشیم و بتوانیم تمام نقاط کشور را به هم متصل کنیم.

مرتضي دهقان معاون هوانوردي وامور بين الملل سازمان هواپيمايي كشوري نيز اظهارداشت: 55 درصد گردشگران در دنیا از طریق حمل و نقل هوایی جا به جا می شود و ما باید در کشور با گسترش این صنعت در کشور سهم حمل و نقل هوایی را در صنعت گردشگری توسعه بدهیم، شرایطی که به کشور اعمال شده است در حوزه تحریم ها، شرکت های هواپیمایی را هم دچار مشکلاتی داشته است که باعث بالا رفتن هزینه ها و کاهش مسافر شده است و امیدواریم با حل این مشکلات روند رو به رشدي را شاهد باشيم.

وي خاطرنشان كرد: 34 درصد هزینه های خطوط هوایی در جهان صرف تامین سوخت می شود اما در کشورمان این هزینه 19 درصد است چراکه ما به خطوط هوایی برای تامین سوخت سوبسید می دهیم، 50 درصد هزینه های هواپیمایی داخلی، هزینه های ارزی است، برخی می گویند بالا رفتن نرخ ارز ربطی به سوخت هواپیماها ندارد این موضوع صحت ندارد.

دهقان افزود: تحریم های جدید و محدوديت هاي پيش روي نياز به همت و تلاشي مضاعف  دارد تا بتوانيم اهداف غير انساني را خنثي كنيم.

وي گفت: آزادسازی برای شرکت های هواپیمایی صورت گرفت و نزدیک به 70 درصد بلیت های کشور تابع مقررات ابطال و تغییر است و حدود 30 درصد چارتری است، بسیاری از سایت هایی که هواپیمای چارتری ارائه می دادند به سازمان تعزیرات حکومتی معرفی کردیم و آمادگی داریم در این حوزه با معاونت گردشگری همکاری داشته باشیم.

دهقان با اشاره به اينكه باشد حضور و نظارت دستگاه های نظارتی در این بخش پررنگ باشد افزود: تاكنون نگاه ها به صنعت حمل ونقل هوايي غيرتوسعه اي بوده است كه اين امر آفت اين صنعت به شمار مي رود و بايد سياستهاي كلان صنعت به سياست هاي توسعه اي تغيير يابد.

معاون هوانوردي و امور بين الملل سازمان هواپيمايي كشوري گفت: شرايط تحميلي تحريم بر صنعت باعث شده فشارهاي زيادي به شركت جهت تامين ناوگان و قطعات وارد شود و افزايش هزينه هاي عمومي در ماههاي اخير نيز باعث شد كه سفرهاي هوايي كاهش يابد.

وي تصريح كرد: هم اكنون 310 فروند هواپيما در كشور با متوسط عمر 24 وجود دارد كه 150 فروند آن فعال است و 50 درصد هزينه هاي حمل و نقل هوايي ارزي است.

محمد محب خدایی معاون گردشگری نيز در این نشست گفت: وظیفه سنگینی در ستاد سفر بر دوش ما است، باید تلاش کنیم سفر در کشور جاری باشد، ایجاد سفرهایی بانشاط که جریان اقتصادی را در کشور ایجاد می کند از وظایف مهم ستاد است.

وي افزود: مشکلاتی که در این بخش به وجود آمده است باید سریعا در ستاد بررسی و حل شود، چراکه یکی از ارکان تشکیل ستاد بررسی و رفع مشکلات و موانع در این بخش بوده است.

محب خدایی افزود: هدف از تشکیل ستاد خدمات سفر، سیاست گذاری، برنامه ریزی، ساماندهی و نظارت بر خدمات سفر است و اگر می خواهیم صنعت و گردشگری پویا بمانند باید حمایت شوند، براساس آمار سفرهای جاده ای 95 درصد رشد کرده است باید ببینیم که در حوزه حمل و نقل هوایی و سفرهای هوایی در کشورمان در چه رتبه ای در سطح دنیا قرار دارد.

معاون گردشگری اظهار داشت: نقش کلیدی هر دستگاه باید دیده شود، موضوعاتی که در ستاد سفر مطرح می شود باید به صورت جدی پیگیری و اجرایی شود، همانطور که برای کالای اساسی برنامه ریزی شده است، سفر یک خدمت اساسی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

محب خدایی ادامه داد: اگر بخواهیم اقتصاد گردشگری جایگزین اقتصاد نفت شود باید واقعیات را ببینیم و برنامه ریزی کنیم.

وي افزود: ما نمی گوییم آزادسازی نرخ بلیت نباشد اما باید یک سقفی برای این موضوع قائل شویم، دفاتر خدمات مسافرتی و ایرلاین ها با بالا رفتن هزینه ها در این بخش متضرر می شوند چراکه قدرت خرید مردم بالا نرفته است.

معاون گردشگری افزود: اگر از ابزارهای قانونی به درستی استفاده شود می توان مشکلات را حل کرد، اعضای ستاد سفر باید توجه کنند از مدیریت جزیره ای خارج شویم تا بیشترین مطلوبیت را در بین مردم ایجاد کنیم.




هنوز نظری ثبت نشده است

با تشکر از اینکه دیدگاه خود را با ما در میان می گذارید؛ نظرات و دیدگاه های ثبت شده پس از تایید مدیر پورتال برای عموم نمایش داده می‌شوند.
مورد مرتبطی یافت نشد.