رييس مجلس در مراسم افتتاح پروژه هاي فرودگاه مهرآباد:
کارهاي سنجيده و قابل تحسيني در صنعت هوانوردي انجام شده است/ بايد تفکر توسعه اي در کشور تعميق شود
رييس مجلس شوراي اسلامي در مراسم افتتاح 10 پروژه زيربنايي، استانداردسازي و ارتقاي ايمني و خدمت رساني فرودگاه مهرآباد تاکيد کرد که کارهاي سنجيده اي در شرايطي که کشور نياز حساسي به توسعه صنعت هوانوردي و فرودگاهي داشته انجام شده که قابل تحسين است.

علي لاريجاني در اين مراسم كه امروز 24 مهر پس از افتتاح رسمي پروژه هاي آماده بهره برداري فرودگاه مهرآباد در سالن اجتماعات شركت فرودگاه ها و ناوبري هوايي ايران برگزار شد، با بيان اين مطلب تاكيد كرد: بايد صنعت ممتاز هوانوردي از ظرفيت هاي روز بهره مند باشد و تمام مقدمات آموزشي، پژوهشي و فناوري روز را در دسترس داشته باشد.

رييس مجلس شوراي اسلامي با اشاره به اينكه صنعت هوايي مورد توجه بخش هاي مختلف  است و كارهاي خوب و قابل تحسيني در حوزه فرودگاهي و ناوبري هوايي انجام شده است، افزود: بايد از روش هاي ديگر براي حمايت از اين صنعت بهره جست. يكي از نكات مهم در اين زمينه داشتن فكر توسعه اي است و بايد به اين انديشيد كه نتيجه انبوه پروژه هاي اجرا شده چيست و بايد نظام توسعه اي صحيحي در جامعه استقرار يابد.

وي تاكيد كرد: دليل اصلي عدم استقرار نظام توسعه اي و در نتيجه ناكارآمد شدن انبوه پروژه ها، دلايل ساختاري و رفتاري است. اساس شكل گيري سازمان برنامه و بودجه براي تحقق توسعه بوده و بودجه در اختيار وزارت اقتصاد بوده است. با افزايش درآمدهاي نفتي بودجه وارد ساختار سازمان برنامه و بودجه شد و بحث بودجه ريزي بر تفكر توسعه اي سازمان غلبه پيدا كرد كه اين مشكلي ساختاري است. به عبارت ديگر چون سازمان كل، فكر توسعه اي نداشته بخش هاي مختلف و زيرمجموعه نيز تفكر توسعه اي پيدا نكرده اند.

لاريجاني همچنين گفت: دليل ديگر اين ضعف، مشكل رفتاري است كه به جاي پرداختن به تعميق تفكر توسعه اي، فكر كشمكش توسعه يافته و به دنبال آزار يكديگر و صف بندي ها هستند. اين عوامل باعث شده كه با اينكه كارهاي پرهزينه اي انجام مي شود، روال توسعه كند باشد.

رييس مجلس شوراي اسلامي افزود: به بخش هاي نظارتي همواره توصيه مي كنم كه از شجاعت مديران و ذهن توسعه اي آنها حمايت كنند و به گونه اي رفتار شود كه به ايراني توسعه يافته و آباد برسيم.

در اين مراسم همچنين عباس آخوندي وزير راه و شهرسازي تاکيد کرد که در سال هاي اخير براي کارآيي محور شدن و توجه به مفيد بودن پروژه ها در حوزه هاي مختلف حمل و نقل از جمله صنعت هوايي تلاش زيادي شده است.

وي با بيان اين مطلب تاكيد كرد: صنعت هوانوردي صنعتي بسيار دشوار است و در لبه قرار دارد به گونه اي كه اولين تير تحريم ها اين صنعت را هدف قرار مي دهد. اداره اين صنعت نيز بسيار سخت است و من همواره از همكاراني كه در بخش هاي دولتي و خصوصي چرخ صنعت هوايي را در گردش نگه مي دارند، قدرداني مي كنم.

وزير راه و شهرسازي تاكيد كرد: ما در كشور بسيار پروژه زده هستيم ولي به كارآيي نهايي توجه نداريم. در سال هاي اخير تلاش شده كه پروژه ها و كارهاي حوزه هوايي آسايش و رفاه  را به همراه داشته باشد و نظام مديريت كارآيي محوري استوار شود كه افزايش رضايت مندي مسافران را مورد توجه قرار مي دهد.

وي از نيروي انساني به عنوان بزرگترين ثروت صنعت هوايي ياد كرد و گفت: بدون نيروي انساني صرف ميليون ها اعتبار بي نتيجه مي ماند.

آخوندي به اجراي موفق طرح اينگام اشاره كرد و افزود: اينگام طرحي ارزشمند در شركت فرودگاه ها و ناوبري هوايي ايران است كه 100 نفر منتخب اين طرح از فرودگاه هاي مناطق مختلف كشور برگزيده شده اند.

محدوديت عرصه، فرصت توسعه را سلب کرده است

در ادامه اين مراسم مه آبادي گفت: امروز ابرپروژه‌اي در مهرآباد مورد بهره‌برداري رسمي قرار گرفت که به حق بايد از آن به عنوان جلوه‌اي از توان و هنر مهندسي کشور در عرصه صنعت فرودگاهي و نقطه عطفي در تاريخ مهرآباد نام برد. باند 29 راست بتني مهرآباد که با اعتباري حدود 130 ميليارد تومان، با بالاترين سطح استانداردهاي بين‌المللي احداث شد.

وی ادامه داد: نها در مدت 3.5 ساله گذشته، اصلی‌ترین فرودگاه پایتخت و مطلع خورشید رهبری انقلاب اسلامی، با هدايت‌هاي مقام عالي وزارت راه‌وشهرسازی و تلاش‌هاي شبانه روزي آحاد مديران و كاركنان بخش‌هاي مختلف شركت فرودگاه ها و ناوبري هوايي ایران و به ويژه مديران و همكارانم در اداره كل فرودگاه بین‌المللی مهرآباد،  قامت راست کرد و به نمادی از مدیریت علمی و جهادی و جلوه‌ای از درخشش شاخص‌های كارآمدي،توسعه کمیت و كيفيت خدمت رساني، شهروندمداري و حتی ايمني بدل شد.

مدیرعامل شرکت فرودگاه ها گفت: امروز مهرآباد با همه چالش‌های ناشی از کهن بودنش و علیرغم وجود انبوهی از موانع و محدودیت‌ها برای ایجاد تغییر در ابنیه و اماکنش، در پرتو تلاش علمی و فنی همکارانم و تلاش‌های جمعی و اجرایی همکارانم در فرودگاه مهرآباد، بر اساس ارزیابی اتحادیه بین‌المللی فرودگاه‌ها (ACI) در جایگاه چهارم برترین فرودگاه‌های منطقه و یکصد فرودگاه برتر جهان  قرار گرفته است. همچنين در آخرين رتبه بندي نيز از ميان 39 فرودگاه هم ترافيك–يعني بين 15 تا 25 ميليون اعزام و پذيرش مسافر در سال–اين فرودگاه جايگاه دوازدهم را به دست آورد .

مدیرعامل شرکت فرودگاه ها در ادامه گفت: این طرح بزرگ در شرایطی به اجراء درآمده است که نه تنها مهرآباد دقیقه‌ای هم تعطیل و غیرعملیاتی نشد بلکه کنترلرهای مراقبت پرواز در واحدهای تقرب و برج، و تمام عوامل زمینی و مهندسان فرودگاه، با پذیرش سنگین‌ترین مسئولیت‌های مدنی، اجازه ندادند تا از رشد شتابان پروازها و مسافر در این فرودگاه، ذره‌ای کاسته شود. اتفاقی که باید از آن به عنوان معجزه همدلی و کار تیمی و انسجام بالای سازمانی یاد کرد.

وی با بیان اینکه در راستاي توسعه،‌ به‌سازي و ‌نوسازي زيرساخت هاي ايمني،‌ هوانوردي و افزايش كيفيت خدمت رساني به شهروندان، در طول 3.5 سال گذشته بيش از 50 پروژه با اعتباري بالغ بر 450 ميليارد تومان در فرودگاه مهرآباد انجام شده و یا در شرف انجام است، گفت: بازسازي و افزايش كيفيت خدمات در ترمينال یک، دو، چهار و شش این فرودگاه، محوطه سازي و اصلاح هندسي و ترافيكي به منظور تسهيل عبور و مرور مسافران پس از ده‌ها سال، افزايش فضاي ورودي ترمينالهاي يك و دو به متراژ بيش از 3000 مترمربع ،‌اتصال خطوط مترو به اين فرودگاه، نوسازی نيروگاه 4 مگاواتي و سامانه‌های مکانیکال و الکتریکال فرودگاه، بازسازي اپرون، ‌افزايش12 پوزيشن موقعیت پارك هواپیما آن هم با سازوکار باز طراحي پارکینگ‌ها، نوسازی و مدرن سازی ناوگان تاکسیرانی فرودگاه، نصب سامانه‌های سلف چك اين، ارائه انواعی از تسهیلات تجاری و سرویس های مبتنی بر IT از جمله ارائه خدمات اینترنت از جمله آن است.

مه آبادی اظهار امیدواری کرد: تا قبل از پایان سال 97 و با اجرای تعدادی دیگر از پروژه‌های عمرانی مانند نصب 6 پل‌ تلسکوپی در ترمینال‌های 1 و 2 و تکمیل بهسازی ترمینال‌های 4 و 6، تحولات بزرگ دیگری در مهرآباد انجام خواهد شد که در پرتو آن شاهد رضایت بیش از پیش مردم بزرگ ایران و مسافران عزیز مهرآباد خواهیم بود.

وی اظهار داشت: آنچه که از دید عموم مخفی است و حتی نمی‌توان تصویری نمادین هم از آن ارائه داد؛ رویدادهای بسیار بزرگی است که با اجرای بخشی از طرح فراملی مدیریت آسمان ایران‌شهر و پروژه‌های راهبردی بازآفرینی شبکه راه‌های ورودی و خروجی و بازمهندسی ساختار فضای ترمینال هوایی تهران و همچنین ارتقای کارآمدی تجهیزات نظارتی فرودگاه از طریق نوسازی سامانه‌ها از جمله عملیاتی شدن رادار پیشرفته در حال نصب کوشک بزم و سامانه‌های سویچینگ و ارتباطی در واحدهای تقرب و برج مهرآباد اتفاق افتاده و بخش باقیمانده آن نیز عنقریب اجرایی خواهد شد.

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت فرودگاه ها با بیان اینکه در حال حاضر اكثر فرودگاه هاي كشور و 152 ايستگاه كمك ناوبري هوايي به كارگاه هاي توسعه پر شتاب با محوريت دانش و توانمندي متخصصين صنعت حمل و نقل هوايي تبديل شده اند، گفت: صدها پروژه عمرانی با اعتباري بالغ بر چند ده هزار ميليارد ريال در توسعه همه جانبه، ‌متوازن و بر پايه تدبير در حال اجرا يا آماده افتتاح و بهره برداري هستند که اين موضوع افتخار بزرگي براي سرزمين اسلامي ما است كه بعد از سالها ركود و عقب رفت در اين صنعت استراتژيك، ‌توانستيم در اين مدت كوتاه جلوه اي از كارآمدي و توانمندي را در خدمت رساني به ظهور برسانيم.

مدیرعامل شرکت فرودگاه ها با اشاره به اینکه این شرکت تنها 11 درصد از عرصه فرودگاه مهرآباد را برای خدمت رسانی به مردم تهران در اختیار دارد، این سهم را بسیار ناکافی دانست و تاکید کرد: محدودیت عرصه، هرگونه فرصت توسعه را برای خدمت به مردم از ما سلب کرده است.




هنوز نظری ثبت نشده است

با تشکر از اینکه دیدگاه خود را با ما در میان می گذارید؛ نظرات و دیدگاه های ثبت شده پس از تایید مدیر پورتال برای عموم نمایش داده می‌شوند.
مورد مرتبطی یافت نشد.